Vliegtuig Ongelukken Nederland jaren 80

1980 ZONDER BENZINE TUSSEN DE KOEIEN

3 augustus 1980 NoodlandingTiger Moth You TubeOp 3 augustus 1980 moesten piloot John H en stuntman Fred B, na een vlucht van ca. 20 minuten met hun vliegtuig van het type ”Tiger Moth’ noodgedwongen een noodlanding maken vlak bij vliegveld Zestienhoven. Het vliegtuig uit 1941 had voor reclamedoeleinden boven Scheveningen gevlogen en was op weg naar Zestienhoven. Zonder een schrammetje kon de piloot, die de noodlanding wegens gebrek aan brandstof uitvoerde, en de stuntman, die bovenop de tweedekker vastgebonden stond, hun oude Tiger Moth verlaten. De stuntman joeg tijdens de landing met harde schreeuwen de koeien en kalveren op de vlucht „Een mens loopt niet in zeven sloten tegelijk”, moet de stuntman gedacht hebben. Maar toen hij over een door de brandweer aangereikt laddertje een sloot wilde oversteken, viel hij er wel in. „Nu ik eenmaal op de grond ben, schijn ik een gevaar voor mezelf te zijn geworden”, sprak Fred B dan ook tot zijn eigen verbazing. Nadat het ongeschonden toestel was bijgetankt, mochten de mannen alsnog de korte afstand naar Zestienhoven overbruggen.

1981 CESSNA CARDINAL EELDE

Cessna Cardinal 2 maart 1981 You TubeOp 2 maart 1981 verongelukte de Sneker verwarmings-installateur en sportvlieger P. C. F bij Eelde. Op de avond van die dag was hij met zijn eenmotorige Cessna “Cardinal” van het Engelse Coventry naar Eelde vertrokken, hoewel hij wist dat het, weer daar eigenlijk te slecht was. Het horizontale zicht boven de landingsbaan bedroeg 500 meter, de wolken hingen op 300 meter. Hoewel de linker stuurstoel voor de vlieger bestemd is, had P. C. F in de rechter stuurstoel plaatsgenomen, zodat hij onderweg zijn naast hem zittende zoon U nog wat vlieglessen kon geven. Enkele dagen voor de ongeluksvlucht had P. C. F  de kunstmatige horizon uit het dashboard gehaald, omdat het’apparaat al geruime tijd defect was. Daardoor was het toestel voor een dergelijke vlucht in feite niet luchtwaardig. Ook twijfelde P. C. F  aan de werking van de ILS, het instrument dat hem op de juiste daallijn naar de landingsbaan moest brengen. Hij meldde die twijfel aan de Verkeerstoren, maar besloot desondanks na de eerste mislukte nadering een tweede poging te wagen. Toen ook de tweede landingspoging was mislukt kreeg de piloot van de verkeerstoren de raad naar Schiphol uit te wijken. P. C. F  antwoordde dat hij het nog één keer zou proberen. Die derde landingspoging eindigde een paar kilometer voor de landingsbaan in een moerassig gebied bij De Punt. In een eerste verklaring had P. C. F het overtrekken van het toestel als oorzaak van het neerstorten genoemd. Van overtrekken is sprake als de hoek van de vleugel ten opzichte van de grond zo groot wordt, dat ze haar draagvermogen verliest. Ter zitting kwam hij echter met de theorie, dat vooral moeilijkheden met de landingskleppen hem parten hadden gespeeld. “Ik had die klappen van 10 óp 20 graden gebracht, maar de wijzer sprong opeens op en neer tussen 10 en 20 graden. Het vliegtuig maakte ook golfbewegingen. Ik begreep niet wat er gebeurde, maar ik werd zo door die wijzer gefixeerd dat ik waarschijnlijk onvoldoende aandacht aan de overige instrumenten heb besteed. Toen het vliegtuig direct daarna weggleed was het al te laat om nog te kunnen ingrijpen. De Raad leek weinig geloof aan deze verklaring te hechten. Bij het onderzoek van de wrakstukken waren ook geen gebreken aan het licht gekomen die niet door het ongeval zelf ontstaan konden zijn. Dat gold voor de kleppen en dat gold ook voor de door P. C. F onbetrouwbaar geachte ILS. Het ontbrak hem: totaal aan inzicht in het wezen van het instrumentvliegen. Hij had er de bevoegdheid noch de ervaring voor en hij zat in de verkeerde stoel. Dan hoeft het geen verwondering te wekken dat de piloot de beheersing over het vliegtuig verloor,” aldus de als aanklager fungerende ir. Wolleswinkel. De vlieger zelf hield het op een grote stommiteit, waar hij zijn hele leven spijt van zou hebben.Ik heb mezelf overschat. Ik kan alleen maar mijn excuses aanbieden. Als het aan hem lag ging hij trouwens zo gauw mogelijk weer de lucht in. De aanvraag voor een vliegmedische keuring was al onderweg. Ik zal er alleen wat bij moeten leren,” zei hij tijdens de zitting. De Engelse opleiding is blijkbaar toch niet voldoende geweest.

1981 Leeuwarder F-16 (78-0237) Lauwersmeer

F16 Lauwersmeer You TubeOp 3 juni 1981 stortte omstreeks half twaalf er een F-16 neer in het Lauwersmeer gebied, de SAR-crew, waaronder de vlieger Keizer en de boordmonteurs Schuller en Ludwig redde de onfortuinlijke vlieger van de F-16.  De straaljager die nog maar 2 maanden in gebruik was had deelgenomen aan een oefening boven het Lauwersmeer toen het vliegtuig plotseling onbestuurbaar werd. De piloot kon het 16 miljoen gulden kostende toestel met zijn schietstoel op een hoogte van circa vijfduizend meter op tijd verlaten. Hij kwam ongedeerd op enkele honderden meters van het wrak terecht. Bij Lauwersoog werd de tweede luitenant-vlieger Bob van Winkel aan boord van de reddingshelikopter genomen en naar de Vliegbasis Leeuwarden gebracht. Van Winkel was daarmee de eerste KLu-vlieger die een F-16 crash overleefde. Het tragische lot was dat hij in 1983 bij een crash in Hoogeveen wel om het leven kwam. Krantenknipsel, Foto 1, Foto 2, Foto 3, Foto 4

1981 NLM Cityhopper-vlucht 431

NLM Cityhopper-vlucht 431 You TubeOp 6 oktober 1981 vond de ramp met de NLM Cityhopper-vlucht 431 plaats ,om circa 17:15u nabij de chemische fabriek van Shell te Moerdijk, op een talud van de spoorlijn langs de weg Moerdijk – Klundert in de toenmalige gemeente Zevenbergen. Bij het ongeval was een Fokker F28 van de maatschappij NLM betrokken. Alle 17 inzittenden (13 passagiers en 4 bemanningsleden) kwamen hierbij om het leven, evenals een brandweerman op de grond, die een hartaanval kreeg toen hij het vliegtuig zag verongelukken. De slachtoffers waren negen Duitse, twee Britse, een Amerikaanse en een Nederlandse passagier, en vier Nederlandse bemanningsleden. De stoffelijke resten van vier personen konden niet geïdentificeerd worden en rusten in een gezamenlijk graf op de Nieuwe Oosterbegraafplaats te Amsterdam. Het toestel was om 17:04 uur opgestegen van Rotterdam Airport en was op weg naar Eindhoven Airport waar het een tussenlanding zou maken. De eindbestemming was Hamburg.De gezagvoerder van het toestel verlegde tot drie maal toe de koers van het toestel om om een onweersbui heen te vliegen. Hierover was contact met Dutch Mil, de militaire luchtverkeersleiding in Nieuw-Milligen. Eurocontrol in het Limburgse Beek zag het toestel (met twee blips op het radarscherm) van de radar verdwijnen.Het toestel stortte neer als gevolg van zogenaamde microbursts die ontstaan bij onweer.Hierdoor kwam in korte tijd een grote G-belasting op één van de vleugels, die als gevolg van het overschrijden van de gestelde limieten (de zogenaamde “ultimate load” voor de vleugel) afbrak.Hyperlink

1983 Piper PA‑18‑150 Super Cub Rotterdam

Rotterdam PiperOp 5 februari 1983 moest een reclame-vliegtuigje op een veld van de voetbalclub VOC te Rotterdam een noodlanding maken voor ‘open doel’. De piloot kwam met de schrik vrij. Na de oppikmanoeuvre bleek het vliegtuig sterk naar links te trekken. Zó sterk dat er alleen linker bochten gevlogen konden worden. Pogingen van de bestuurder om weer op het veld te landen mislukten dan ook. Hij landde tenslotte op een sportveld maar daarbij bleef de reclamesleep tijdens de eindnadering in een bomenrij haken waardoor het toestel hard tegen de grond sloeg. Het onderstel brak af. Het bleek dat de dreglijn om de ophanging van het stuurwiel/richtingsroer was geslagen.

1983 AMERIKAANSE PHANTOM NEERGESTORT

8 juni 1983 RF-4 C Phantom Oosteinde You TubeOp 8 juni 1983 was het aan de koelbloedigheid van een Amerikaanse piloot te danken dat het dorp Oosteinde (gem. Hefshuizen, circa 200 inwoners) aan een ramp was ontkomen. Het toestel een Phantom-fotoverkenner (RF-4 C Phantom) afkomstig van de Amerikaanse basis Alconbury in Engeland wist rond 10.15 uur namelijk zijn neerstortende toestel vlak voor Oosteinde nog iets op te trekken, waarna het zich een paar tellen later in een koolzaadveld vlabkij Oudeschip in de klei boorde. De piloot en de waarnemer van het verkenningsvliegtuig schoten pas op het laatste moment met hun schietstoelen uit het toestel en landden veilig met hun parachutes. „Ze hebben wel bijzonder lang gewacht voordat ze sprongen”, aldus een woordvoerder van de luchtmacht. Vlak voordat de Phantom neerstortte, werd boven Roodeschool een knal gehoord. Pal daarop kwam het toestel met „een raar stotend geluid” schuin naar beneden. De verongelukte Phantom was in gezelschap van een ander toestel; beide waren bezig aan een oefenvlucht in het kader van een internationale NAVO-oefening. Volgens getuigen waren beide toestellen aan het „stuntvliegen”. De bemanning van het toestel bestond uit de eerste-luitenants Paul W. A (24) uit Bay Village, Ohio, en Robert W. G (25) uit Columbus, Ohio. Een van hen liep lichte kneuzingen op. Hyperlink

CESSNA 182 STORT NEER BIJ HILVERSUM

Cessna 182 Hilversum You TubeOp 6 mei 1984 stortte een eenmotorig sportvliegtuigje neer, op slechts 200 meter afstand van vliegveld van Hilversum. De piloot, de 37-jarige Alphons D uit Geleen en vier leden van de Hilversumse paraclub bleven ongedeerd. Een woordvoerder van de Rijkspolitie Dienst Luchtvaart verklaarde, dat het aan het bekwame vliegwerk van de piloot te danken was dat de inzittenden het er zo goed van af hadden gebracht. De instructeur, die de nog jonge parachutisten begeleidde, zorgde ervoor dat zij op de klap voorbereid waren. Het toestel, een Cessna 182, steeg om kwart over acht op van vliegveld Hilversum. Kort na de start sloeg de motor door een nog onbekende oorzaak af. Het toestel bevond zich op dat moment op geringe hoogte. De Cessna raakte enkele boomtoppen en sloeg vervolgens over de kop tegen de grond. De piloot uit Geleen en de vier parachutisten, die inwoners zijn van Hilversum, Utrecht, Den Dolder en Nieuwegein, konden met de schrik van hun leven uit het zwaarbeschadigde toestel kruipen.

1984 NOODLANDING IN TUIN

Noodlanding tuin loosdrecht You TubeOp 19 juli 1984 beleefden drie 15-jarige Loosdrechtenaren een angstig avontuur. Jacco van D Wim van de B en Wouter B wilden een rondvlucht maken boven hun woonplaats, maar uiteindelijk kwamen ze via een noodlanding terecht in een tuin. De piloot en de drie jonge passagiers kwamen wat bibberig, maar ongedeerd uit het toestel gekropen. Nauwelijks was het eenmotorige vliegtuigje van de firma Skylight opgestegen van het vliegveld in Hilversum, of er deed zich een motorstoring voor. Boven de bebouwde kom van Loosdrecht wilde de piloot het toestel keren, toen de motor het helemaal begaf. Via een min of meer geslaagde noodlanding kwam het toestelletje met de neus naast een schuur terecht aan de Noodweg. De inzittenden konden via een raampje uit het vliegtuigje kruipen. Jacco gaf toe dat ze er behoorlijk van geschrokken waren. „Maar dacht over een tijdje best wel weer in een vliegtuig te durfen. Voorlopig zag hij echter meer in een tandem om een rondrit te maken door Loosdrecht.” De firma Skylight bood de jongens overigens een nieuwe rondvlucht aan. De oorzaak van de motorstoring moest nog worden onderzocht. Van het toestelletje bleef niets over dan een wrak. Foto 1

1984 VLIEGTUIGJE RAMT BUNKER

Socata TB 9 ramt bunker You TubeOp 11 augustus 1984 kwamen de 38-jarige sportvlieger R D uit Noord en zijn twee zoons van 13 en 14 jaar om het leven, toen het toestel waarmee zij aan het opstijgen waren verongelukte. Het vliegtuigje, een Socata TB 9 kwam door onbekende oorzaak op het Hilversumse vliegveld niet van de grond. Het schoot van de landingsbaan en botste veertig meter verder tegen een bunker op het industrieterrein van Loosdrecht. Een vierde inzittende, een 33-jarige vrouw, werd opgenomen in het brandwondencentrum te Beverwijk.  Volgens de rijksluchtvaartdienst was R D een ervaren piloot. Hoewel het ongeluk het derde was op vliegveld Hilversum dat jaar, achtte men de veiligheid op dit sportvliegveld zeer groot. Het was 20 jaar geleden dat op Hilversum zo’n ernstig ongeluk plaatsvond. Het toestel, eigendom , van het luchtvaartbedrijf Benair, vloog onmiddellijk na botsing in brand. In korte tijd raakten de wegen rondom het vliegveld verstopt door tientallen auto’s van nieuwsgierigen. Dat vertraagde” de hulpverlening ernstig. De brandweren uit Loosdrecht en Hilversum, waren bij het bluswerk betrokken. Van het vliegtuigje waren alleen een stuk van de romp en de staart overgebleven. Over de oorzaak zal de rijksluchtvaartdienst getuigen horen. Volgens de rijkspolitie was het toestel van de baan afgeweken zonder ooit van de grond te zijn losgekomen.

1985 NOODLANDING OP POLDERWEG

1985 Noodlanding Zeeuws-Vlaamse Hulst You TubeOp 3 februari 1985 moest een Belgisch sportvliegtuig dat kampte met een defecte motor,een noodlanding maken op een verlaten polderweg namelijk de Van Cauterenweg tussen Nieuw-Namen en Emmahaven, bij het Zeeuws-Vlaamse Hulst. Omdat de piloot te laat de carburateurverwarming inschakelde, sloeg de motor wegens vorming van carburateurijs af. De beide Nederlandse inzittenden een 40-jarige Roosendaler en diens passagier, bleven ongedeerd. Het toestel, een Piper PA19 was bezig aan een rondvlucht, boven Zeeuws-Vlaanderen toen het mankement zich voordeed. Op 4 februari 1985 kon hij vanaf dezelfde weg weer opstijgen.

1985 NOODLANDING OP BOUWLAND

Noodlanding op bouwland Neede You TubeOp 19 mei 1985 maakte een Westduits sportvliegtuigje een vlucht van Juist naar Stadtlohn. Toen hij daar wou landen woedde er echter zwaar onweer en moest hij even uitwijken/wachten. Alleen was de brandstofvoorraad echter niet toereikend en in de buurt van Neede begon de motor te sputteren en hield er vlak daarna mee op. Toen was de piloot genoodzaakt op een stuk maïsland bij het Gelderse Neede met de rugwind mee een noodlanding te maken, het gekozen terrein bleek te zacht, en bij de landing sloeg het vliegtuigje over de kop. De twee inzittenden, een 36 jarige en een 37 jarige man uit het Westduitse Wevelingshoven, kwamen met de schrik vrij. Het vliegtuigje raakte licht beschadigd.

1985 OVER DE KOP OP ZESTIENHOVEN

1985 Over de kop op Zestienhoven You TubeOp 21 juli 1985 sloeg er op de Rotterdamse luchthaven Zestienhoven een reclamevliegtuigje over de kop. Dit gebeurde toen bij de piloot van het toestel, een Cessna 172, direct na de start de dreglijn los schoot, waardoor ook de dregchute zich ontplooide. Deze gaf na het loskomen zo’n grote weerstand dat de piloot besloot de start af te breken, en het vliegtuigje weer aan de grond te zetten. Tijdens de landing nam de piloot gas terug, maar het toestel werd echter zo sterk afgeremd dat het overtrokken raakte en met het neuswiel het eerst de grond raakte waardoor het neuswiel afbrak en het toestel over de kop sloeg. De piloot raakte licht gewond aan het hoofd. Het vliegtuigje raakte zwaar beschadigd.

1987 LESVLIEGTUIG EELDE VERONGELUKT

PH-BNR Eelde 1987 You TubeOp 23 april 1987 verongelukt er een lesvliegtuig de PH-BNR van de Rijksluchtvaartschool Eelde die de landing wou inzetten. De inzittenden, een instructeur en twee leerlingen, allen van de Koninklijke Luchtmacht, kwamen als door een wonder met de schrik vrij. Het toestel, bestuurd door één van de leerlingen, kwam uit de richting Vries om te landen op de hoofdbaan.  Wat er precies gebeurde is nog onduidelijk, ‘maar- volgens ooggetuigen raakte het vliegtuig met de linker vleugel de baan. De instructeur greep in door volgas te geven, in een poging weer los te komen van de grond. De Bonanza bleek echter onbestuurbaar. Het toestel draaide scherp naar links, scheerde over het hek van het vliegveld en kwam vervolgens in een weiland terecht. De drie inzittenden konden ongedeerd naar buiten klimmen. Tot de toegesnelde nieuwsgierigen behoorde ook kroonprins Willem Alexander, die een aanvullende vliegeropleiding volgt bij de RLS.

1987 MAASTRICHT AIRPORT CRASH

1987 Maastricht Airport Crash You TubeOp 8 september 1987 kwam een tweemotorige Westduitse Cessna 414 met als registratie D IGEY omstreeks kwart over zeven in zeer dichte mist. Tijdens een landingspoging op Maastricht Aiport stortte het toestel naast de landingsbaan. De piloot, de 39-jarige Sommer uit Düsseldorf, die als enige in het toestel zat, kwam daarbij om het leven. De man vroeg na een rechtstreekse vlucht vanaf het Portugese Oporto toestemming om in Beek te landen. Omdat hij met brandstoftekort kampte, besloot de verkeersleiding van de Limburgse luchthaven ondanks de mist met een zicht tussen de 300 en 400 meter die toestemming te verlenen. Bij de eerste landingspoging ging het al verkeerd en kon de piloot het vliegtuig op het laatste nippertje weer optrekken. Bij de tweede poging klapte het toestel 400 meter voor het motel van de luchthaven tegen de grond en brak daarbij in twee stukken. Het landingsgestel van het vliegtuig bleek nog ingetrokken te zijn. Normaal geeft Beek bij een zicht van minder dan 1200 meter geen landingstoestemming. De piloot kende de luchthaven omdat hij als zakenman in mode-artikelen regelmatig daar vertoefde. De rijksluchtvaartdienst stelde een onderzoek in.

1988 CESSNA TOTAL LOSS OP AMELAND

26 april 1988  Cessna PH-LAC Total Loss Op Ameland You TubeOp 26 april 1988 raakte een Cessna sportvliegtuigje van Seppe Air Services op het vliegveld van Ameland total loss toen het bij het landen enkele tientallen meters doorschoot. Het toestel (PH-LAC) , afkomstig van het vliegveld Seppe in Noord-Brabant schoot over een sloot, raakte in een prikkeldraadversperring en kwam uiteindelijk op de kop tot stilstand in een omgeploegd weiland terecht. De drie inzittenden bleven ongedeerd. De 30-jarige piloot erkende een beoordelingsfout te hebben gemaakt. Hij kwam te laat neer op de landingsbaan.

1988 NOODLANDING NABIJ RACECIRCUIT

4 september 1988 Noodlanding nabij Zandvoort Circuit You TubeOp 4 september 1988 moest een reclamevliegtuigje een noodlanding maken in de duinen van Zandvoort ten oosten van het racecircuit. De piloot van het toestel, de 44-jarige J.E.B.  inwoner van Lelystad, had motorpech gekregen. Tijdens het vliegen boven de badplaats ontstond bij het overschakelen van de ene op de andere benzinetank een mankement, waardoor de motor uitviel. De piloot kwam er met lichte verwondingen af (een oppervlakkige hoofdwond ), maar het vliegtuigje was zwaar beschadigd en was total loss. De rijkspolitie Dienst Luchtvaart stelde nog een onderzoek in naar de vraag of er strafbare handelingen waren gepleegd.  Wandelaars in de Zandvoortse duinen bekeken na het ongeluk de resten van een reclamevliegtuigje.

1989 F16 PILOOT GEBRUIKT SCHIETSTOEL

F16 piloot gebruikt schietstoel 26 januari 1989 You TubeOp 26 januari 1989 moest een piloot van de vliegbasis Leeuwarden zich met de schietstoel in veiligheid brengen, toen zijn F-16 tijdens de landing naast de baan terecht kwam. Vlieger eerste luitenant Dennis Luyt uit Leeuwarden bleef ongedeerd. De F-16 raakte zwaar beschadigd. Het ongeval deed zich voor omstreeks vier uur, toen Luyt van een oefenvlucht naar de basis terugkeerde. Door nog onopgehelderde oorzaak raakte de F-16 naast de landingsbaan en boorde zich met de neus in de grond. Een commissie van onderzoek van de Koninklijke Luchtmacht poogt inmiddels de toedracht van het ongeluk te achterhalen. Zolang de commissie haar werkzaamheden niet heeft afgerond, weigert zij enig commentaar te geven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s