Trein Ongelukken jaren 80

ERTSTREIN ONTSPOORT EN KANTELT

1980 Ertstrein ontspoort bij Barendrecht You TubeOp 21 april 1980 was een 350 meter lange ertstrein bij Barendrecht gedeeltelijk uit de rails gelopen. Van de 24 wagons bleven er slechts 1o in de rails, enkele kwamen gekanteld in een sloot terecht, en ook bezweek 400 meter spoor door het geweld van de ontsporing. Het water in de naastliggende vijver nam voor enkele jaren de kleur rood aan. De trein was onderweg van de Botlek naar België. Doordat het ongeluk op een goederenspoor gebeurde„ondervond het reizigersverkeer geen hinder van de ontsporing. Volgens de NS, die de oorzaak van het ongeluk nog niet kende, was het spoor zwaar beschadigd.

ZEVEN DODEN BIJ TREINONGELUK ZWEDEN

2 juni 1980 Zeven doden treinongeluk Zweden You TubeOp 2 juni 1980 kwamen bij een ernstig treinongeluk in Midden-Zweden tenminste zeven personen om het leven en een veertigtal raakten gewond. Het ongeluk gebeurde toen een personentrein met ongeveer 200 passagiers, die op weg was naar de kustplaats Gavle, tussen Falun en Borlaenge achterop een stilstaande en vrijwel lege trein botste. Van de zijde van de Zweedse spoorwegen is gezegd dat het ongeluk mogelijk is veroorzaakt door een onweer waardoor seinen zouden zijn uitgevallen. De reddingswerkzaamheden werden ernstig bemoeilijkt doordat de plaats van het ongeluk slechts langs een smalle bosweg bereikbaar was. De machinisten van de treinen, die beiden het ongeluk overleefden, zullen zo spoedig mogelijk gehoord worden, aldus een woordvoerder.

TREINRAMP BIJ WINSUM

Treinramp Winsum 1980 You TubeOp 25 juli 1980 vond op de vroege, mistige ochtend, bij het Groningse Winsum een treinongeval met treinstellen van het type Blauwe Engel plaats waarbij 9 om het leven kwamen, en er 21 gewonden vielen.De machinist van de volle forensentrein 8726 reed weg uit station Winsum richting Groningen. De verkeersleiding had net te kennen gegeven dat hij in Winsum moest wachten omdat zijn tegenligger (richting Roodeschool) met enkele minuten vertraging uit Sauwerd was vertrokken. Door de dichte mist is het zicht maar 200 meter. De machinist ziet in de buurt van de Voslaan op het laatste moment de frontseinen van zijn tegenligger (trein 8713) opdoemen, maar dan is het al te laat. De twee stoptreinen waren met 80 km/h tegen elkaar gereden. De cabine van de trein uit Sauwerd was over de cabine van de trein uit Winsum heengewalst. Het duurde lang om de gewonden te bevrijden, vanwege de dichte mist en omdat er eerst met zand een sloot gedempt moest worden. Wat nog kon rijden is daarna weggesleept. De verongelukte stellen, de 87 en de 84, werden van het spoor getakeld en in het weiland neergezet voor onderzoek. Daarna zijn de treinen op diepladers afgevoerd naar de sloop. Het traject werd beveiligd met CRVL, Centrale Radioverkeersleiding.De CRVL vereiste veel handwerk en had als nadelen dat de treinen niet gevolgd konden worden en er dus maar vertrouwd werd op het ‘ja’ en ‘nee’ van de machinist. Toen de trein eenmaal uit Winsum was vertrokken, kon hij niet meer worden gestopt, om de doodeenvoudige reden dat de verkeersleider erop vertrouwde dat de trein in Winsum bleef wachten. Een echte oorzaak werd nooit geheel duidelijk. De machinist kan gedacht hebben dat de trein nog een station eerder, in Baflo was, maar dat verschil was goed te zien. De conducteur, een van de 21 gewonden, kon zich niet meer herinneren hoe de machinist hem had laten weten dat hij ging vertrekken. Ook merkte hij niet op dat er geen andere trein stond te wachten. In 1981 werd de CRVL afgeschaft en werd het traject voorzien van lichtseinen. In 2005, 25 jaar na het ongeval, werd er in het weiland aan de Voslaan een herinneringshek met de inscriptie 1980 – 2005 geplaatst ter herinnering aan de negen slachtoffers.

BUTTEVANT TREIN RAMP

1980 Buttevant Trein Ramp You TubeOp 1 augustus 1980 kwamen achttien mensen om het leven en meer dan 70 mensen werden verwond toen een lerse sneltrein, afgeladen met vakantiegangers, ontspoorde. De trein op weg van Dublin naar Cork raakte uit zijn baan bij het stadje Buttevant, ruim 50 kilometer ten noorden van Cork. Bij het ongeluk was geen andere trein betrokken. De politie verklaarde dat alle 400 passagiers wel enige verwondingen haaden opgelopen. Later werd bekend dat zeker veertig van hen meer ernstig gewond waren. Hulpverleners bevrijdden meer dan 270 passagiers uit de vernielde en in elkaar gedrukte wagons. Volgens ooggetuigen gebeurde het ongeluk vlakbij een plek waar een aantal mannen aan de rails aan het werken waren. De oorzaak van het ongeluk is nog niet bekend. De slachtoffers zaten in twee volle restauratiewagens, direct achter de locomotief. lerse functionarissen spraken van het ergste spoorwegongeluk in de lerse geschiedenis. Volgens spoorwegfunctionarissen waarin in Dublin ongeveer 400 passagiers ingestapt. De meesten van de reizigers waren jongeren, die voor een weekeind op weg waren naar Cork. De treinbestuurder bleef ongedeerd.

TREIN RIJDT IN OP OPEN BRUG

1980 Trein rijdt in op open brug vlaardingen You TubeOp 15 september 1980 raakten negen mensen licht gewond toen bij het station Vlaardingen een personentrein over een geopende brug heenschoot. Van de driedelige trein kwam het voorste deel op de overkant terecht, bleef het middelste op een dukdalf rusten, terwijl het achterste treinstel op het talud van de brug bleef hangen. De naar schatting 32 passagiers konden zonder veel moeite door politie, NS-mensen en brandweer uit de „hangende trein” worden geholpen. De machinist liep bij het ongeluk een shock op. Tot in de middaguren hadden reddingsploegen de bodem van de haven zonder resultaat afgezocht naar reizigers die wellicht uit de verongelukte trein in het water zijn terechtgekomen. Het was de directie van de Nederlandse Spoorwegen vooralsnog een raadsel hoe dit ongeluk heeft kunnen gebeuren, omdat het baanvak is beveiligd met het systeem van automatische treinbeïnvloeding (ATB). Dit houdt in dat indien een machinist een stopteken negeert, de trein automatisch tot stilstand wordt gebracht. Vastgesteld was dat het ongeluk gebeurde toen een schip met zand de brug was gepasseerd. De twee Turkse brugwachters waren bezig de brug dicht te draaien, toen de trein op het gapende bruggat afreed. Onderzocht wordt ook of hier sprake is van een ingrijpende seinstoring. In deze richting wijst het blijven openstaan van de bomen voor de autoweg die even verder de spoorbaan kruist.

TREINBOTSING AVENHORN

treinbotsing-avenhorn-1981-you-tubeOp 9 februari 1981 raakten elf mensen gewond bij het Noordhollandse plaatsje Scharwoude toen een trein uit Amsterdam op het station van Avenhorn op een stilstaande reizigerstrein botste. Hierbij raakten dertien treinpassagiers gewond. Zes passagiers moesten met min of meer ernstige verwondingen per brancard worden overgebracht naar het ziekenhuis in Hoorn. De zeven overige passagiers werden licht gewond. Enkele van hen liepen slechts kneuzingen op. Onder andere één van de machinisten. Het ongeluk gebeurde om reeks negen uur. De trein uit Amsterdam naar Enkhuizen kwam door een verkeerde wisselstand op het spoor waar de trein uit Enkhuizen naar Zaandam stond te wachten. De trein uit de hoofdstad reed met een snelheid van vijftien kilometer uur op de stilstaande trein, door de hevige schok werden de passagiers van hun zitplaatsen geworpen waardoor zij kneuzingen en fracturen opliepen. De locomotieven hadden, slechts blikschade.

TREIN IN WINSUM ONTSPOORD

trein-winsum-ontspoord-1981-you-tubeOp 19 maart 1981 ontspoorde op het spoorwegemplacement bij Winsum om kwart voor zes ’s morgens een personentrein die van Baflo naar Groningen onderweg was. In de trein bevonden zich vanwege vroege tijdstip, alleen nog maar de machinist en de conducteur die beiden ongedeerd bleven.Naar de oorzaak van het uit de rails lopen werd door functionarissen van de Nederlandse Spoorwegen een onderzoek ingesteld. De trein stond dwars op de rails en de NS had vrijwel de gehele dag nodig om het bergingswerk te voltooien. Het reizigersvervoer tussen Baflo en Winsum werd met bussen onderhouden. Omdat op het moment van de ontsporing een ander treinstel in Roodeschool bevond was er wel treinverkeer mogelijk tussen Roodeschool en Baflo.

TREINBOTSING NABIJ LUNTEREN

1981-treinbotsing-lunteren-you-tubeOp 4 november 1981 rond kwart voor acht vond er een botsing tussen twee personentreinen op de lijn Amersfoort—Barneveld—Ede ter hoogte van het station Lunteren plaats. Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen moest de trein uit de richting Barneveld stoppen op een zijspoor om de uit Ede komende trein te kunnen laten passeren. De Barneveldse trein gleed echter op de door gevallen bladeren glad geworden rails door het rode licht en kwam daardoor weer op het hoofdspoor terecht.Daardoor ontstond een frontale botsing met de trein uit Ede, die zich met zijn neus volledig in de cabine van de andere trein boorde. De machinist van de Barneveldse trein zag het ongeval aankomen en zette de noodstop in werking. Hij wist op tijd uit zijn cabine te komen. De machinist van de Edese trein raakte evenmin gewond. De trein uit Barneveld gleed ongeveer vijftig meter door het rode licht, maar de klap kwam zo hard aan, dat het gehele tweewagenstel weer een tiental meters werd teruggedrukt. In totaal raakten zes reizigers gewond geraakt. Vier gewonden konden door een plaatselijke arts behandeld worden. Twee werden vervoerd naar het ziekenhuis.

TREINONGELUK ROTTERDAM

Trein Ongeluk Rotterdam 27 december 1982 You TubeOp 27 december 1982 bij een botsing tussen twee passagierstreinen ter hoogte van de brug over de Delfshavense Schie in Rotterdam waren drie mensen om het leven gekomen. En er waren zeker twintig gewonden. Uren na de botsing, zaten er nog mensen vast in de verwrongen staalmassa’s. Een chirurgisch noodteam druk in de weer om hun te bevrijden .De botsing gebeurde ’s morgens rond half elf. De Nord-West Expres, van de Deense hoofdstad Kopenhagen op weg naar Hoek van Holland, botste vrijwel frontaal op de stoptrein Den Haag-Rotterdam. De internationale trein had om 10.40 uur in Hoek van Holland moeten aankomen, de stoptrein (die met zon tachtig kilometer snelheid reed) moest volgens de dienstregeling om 10.21 uur in Rotterdam CS zijn. De Nord-West Expres was iets achter op het schema. Op lui moment van de botsing had deze een snelheid van naar schatting veertig kilometer.In de kantine van de in de nabijheid gevestigde voetbalvereniging Neptunus werden veel gewonden eerste hulp gegeven. De brandweer was nog lang bezig met het bevrijden van bekneld geraakte passagiers. Een probleem daarbij was dat een aantal wagons bijna rechtovereind stond. De locomotief van de Nord- West Expres kwam gedeeltelijk onder de stoptrein. Volgens de NS zaten in beide treinen minder mensen dan anders op maandagochtend. Dit in verband met Kerstmis.Volgens de spoorwegen gebeurde het ongeluk op het ter plaatse viersporige baanvak bij een wissel. Beide treinen reden elkaar tegemoet op verschillende sporen, maar bij de wissel ging het fout. Hoe dat kon,moet nog worden uitgezocht. Vermoed wordt dat een machinist een rood sein heeft genegeerd. De machinist van de stoptrein Den Haag- Rotterdam zou om het leven zijn gekomen. Ook de andere twee nu geborgen slachtoffers zaten in de stoptrein. De machinist van de D-trein zei na de ramp: „Mijn baanvak was veilig”. Patricia H (12) van- de Rotterdamse Essenburgsingel zag het ongeluk vanuit haar kamerraam gebeuren. „Ik zag de twee treinen op elkaar komen aanrijden. Ze probeerden, nog te remmen, maar het was te laat. Er kwam een harde knal, onze ruiten trilden en de wagons verdwenen in een grote stofwolk. Toen die was opgetrokken was er alleen nog een enorme ravage over. In één van de wagons van de trein zat een Russische delegatie die op weg. was naar Engeland. De Russen, die voor zover bekend niet gewond raakten, konden hun wagon wel verlaten, maar mochten dat „om veiligheidsredenen” niet van functionarissen van de BVD, de Binnenlandse Veiligheidsdienst. Volgens de Rotterdamse politie bleven de Russen eerst echter op eigen verzoek in de trein. Later werden zij per auto naar de Russische ambassade in Den Haag gebracht Het baanvak Schiedam-Rotterdam werd door het ongeluk geheel versperd. De NS zette bussen in.De Benelux-treinen reden van Amsterdam tot Den Haag Centraal. De Benelux-treinen uit zuidelijke richting keerden bij Rotterdam. Tussen Den Haag en Delft werd in beide richtingen een pendeldienst onderhouden. Artikel trouw

SAN BENEDETTO DEL TRONTO ONGELUK

1982 San Benedetto del Tronto Train Accident You TubeOp 27 november 1982 ontspoorde een sneltrein bij de Italiaanse stad San Benedetto del Tronto aan de Adriatische kust, daarbij kwamen vier passagiers om het leven. Onder de doden bevond zich een moeder en haar 2 jarige zoontje, met nog een jongetje van 2 jaar.Ongeveer 100 van de duizend reizigers liepen verwondingen op. Het ongeluk gebeurde toen de trein met een snelheid van 120 km door een verkeerde wisselstand een baanvak opreed dat wegens reparatiewerkzaamheden was opengebroken. De machinist en zijn assistent werden gearresteerd na het ongeluk.

UITGERANGEERD

Uitgerangeerd 20 januari 1983 You TubeOp 20 januari 1983 hield een uit de rails gelopen containerwagen de NS-ongevallenploeg bezig. Rond half elf rolde de wagen die 35 ton weegt dwars door het stootblok aan het eind van een rangeerspoor naast de Marshallweg. Vijf van de zeven wagons bleken niet vast te zitten aan de locomotief, die de wagons naar het rangeerspoor duwde. Toen de locomotief vaart minderde rolden de vijf wagons door. Het stootblok bleek niet tegen het geweld bestand, evenmin als een afrastering. Gedeeltelijk hangend boven de Zwettestraat kwam het transport uiteindelijk tot stilstand. Persoonlijke ongelukken hebben zich niet voorgedaan. Een woordvoerder van de NS deelde mee dat personeel vermoedelijk niet goed heeft gecontroleerd.

NS-MEETWAGON RIJDT HUIS BINNEN

31 0ktober 1983 NS Wagon rijdt huis binnen You TubeOp 31 0ktober 1983 ontspoorde op de Emmerikstraat in het Brabantse Heeze een meetwagon van de NS. De wagon reed daardoor een woonhuis binnen,  de bewoonster van het huis, een 57-jarige mevrouw kwam om het leven. Haar 25-jarige dochter en de treinmachinist raakten bij het treinongeval gewond.De locomotief, die deel uit maakte van een NS-meettrein, uit de 1600-serie ontspoorde op precies dezelfde plaats waar op 14 mei 1978 een lege reizigerstrein uit de rails vloog. Destijds raakte niemand gewond en werd alleen het op ongeveer 15 meter van de spoorbaan gesitueerde tuinhuisje weggeveegd. De oorzaak was toen terug te voeren op een menselijke fout. Als gevolg van de ontsporing werden beide sporen op het baanvak tussen Eindhoven en Weert versperd, waardoor er geen treinverkeer meer mogelijk was. Het ongeluk gebeurde toen de meetwagon op een zijspoor reed om een naderende intercitytrein te laten passeren. De trein bestond uit een elektrische locomotief en twee meetwagons waarmee NS de ligging van de spoorbaan opmeet. De trein ontspoorde toen hij een zijspoor opreed waarna de zware locomotief kantelde en zich in het huis boorde.

BOMAANSLAG OP STATION EN TGV FRANKRIJK

1983 Bomaanslag op station en TGV Frankrijk You TubeOp 31 december 1983 werden er twee bomaanslagen gepleegd één in het station Saint- Charles in Marseille en één op een super-sneltrein in de buurt van Valenee. Totaal vielen er vijf doden en waren dertien ernstig en 41 lichtgewonden. De bommen ontploften rond het uur waarop de Franse president Francois Mitterrand over de drie nationale televisiezenders zijn nieuwjaarstoespraak hield. De eerste bom explodeerde om 19.40 uur in de TGV (Train a Grande Vitesse) Marseille-Parijs, even voor het station Tain-I’Hermitage ten noorden van Valenee. De trein, die een kruissnelheid heeft van 260 kilometer, reed op dat moment op de helft van die snelheid. Twee meisjes in de trein werden op slag gedood, vier andere passagiers werden ernstig gewond, tien passagiers liepen licht letsel op. De trein bleef evenwel in de rails. De ontploffing in het Marseillaanse station deed zich twintig minuten later voor. Toen explodeerde in een bagagekluis een lading, die de deskundigen schatten op minstens tien kilo explosieven. Evenals in de trein bevonden zich in Saint-Charles op deze oudejaarsavond veel minder reizigers dan gebruikelijk. Toch vielen ook in en rond de bagagekluizen twee doden en veertig gewonden, van wie er negen zeer ernstig aan toe waren. De meeste slachtoffers waren hier Noordafrikanen. Onmiddellijk na de aanslagen werd in heel Frankrijk de bewaking op stations en bij openbare bijeenkomsten versterkt. Op het nippertje was een nog grotere ramp voorkomen, want als de bom in de trein een halve minuut eerder was geëxplodeerd, dan waren er waarschijnlijk twee treinen bij de aanslag betrokken geraakt en dan zou een enorme ontsporing het gevolg zijn geweest. Op 7 november 2011 werd  Ilich Ramírez Sánchez ook bekend onder zijn strijdersnaam Carlos en onder de naam De Jakhals verantwoordelijk  gehouden voor deze aanslag en andere aanslagen.En tenslotte werd hij op 15 december 2011 schuldig bevonden en veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf.

POLMONT TREINRAMP

1984 Polmont Trein Ramp You TubeOp 30 juli 1984 kwamen 13 mensen om het leven, en 61 mensen raakten gewond toen een afgeladen passagierstrein, nabij het Schotse dorp Polmont uit de rails liep. Een andere trein die op hetzelfde spoor reed wist op het laatste moment te remmen en een botsing met het treinwrak te voorkomen. De passagiers van deze tweede trein werden echter van hun stoelen geslingerd. Dertien van hen raakten gewond. De zes wagons tellende exprestrein die ontspoorde, vervoerde driehonderd forenzen en toeristen. De trein liep uit de rails een half uur na vertrek uit Edinburgh, om half zes Nederlandse tijd, het was in botsing gekomen met een koe, die was ontsnapt uit een weiland vlakbij het treinstation van Polmont. Het hek van het weiland bleek beschadigd te zijn. De trein was op weg naar Glasgow. Het kwam ondersteboven terecht in een bos naast het spoor. Daarbij werden een stenen wal en een deel van de rails vernield. De twee volgende wagons kwamen tevens naast het spoor terecht. De andere drie bleven overeind. Het was tot dan toe het ernstigste treinongeluk in Groot-Brittannië in zeventien jaar. In november 1967 liep ,een passagierstrein van het spoor in Hitner Green, een district in Zuid-Londen. Er kwamen toen 49 mensen om het leven, terwijl 78 anderen werden verwond.

GOEDERENTREIN BIJ HEEZE ONTSPOORD

8 oktober 1986 goederentrein Heeze Ontspoord You TubeOp 8 oktober 1986 ontspoorde er een goederentrein omstreeks half vijf bij overweg aan de Emmerikstraat in Heeze, op de lijn Eindhoven-Weert. De trein bestond uit drie locomotieven en 33 lege kalkwagens. De machinist van de goederentrein werd met lichte verwondingen naar een ziekenhuis overgebracht. In totaal 300 meter rails moesten eraan geloven. De totale schade liep in de miljoenen guldens. Voor burgemeester  Bosman van de Brabantse gemeente Heeze stond het vast hoe dit ongeluk gebeurde: We spreken hier over het traject tussen Weert en Eindhoven. Daar vindt zeer intensief treinverkeer plaats. Bij de spoorwegovergang aan de Emmerikstraat ligt een wissel die als een soort flessenhals het treinverkeer van spoor laat veranderen. Daar is het in 1978 fout gegaan, in 1983 en nu. Er wordt op dat punt veel te hard gereden. Voor mij is het bewezen dat hier van toeval geen sprake meer is. Die situatie deugt niet. Eerdere verzoeken van de gemeente om het betreffende baanvak beter te beveiligen hadden nooit resultaat gehad. „Het lijkt erop, dat het systeem ter plaatse niet deugt. De NS moet hier met voorrang iets aan doen. Dit mag nooit meer gebeuren”, aldus burgemeester Bosman. In 1983 reed een trein daar een huis binnen. Dat kostte het leven van de bewoonster. Precies op dezelfde plaats van toen, lag nu weer een locomotief.  Uit onderzoek bleek dat de trein ongeveer 100 kilometer per uur had gereden. Op de plaats waar de trein ontspoorde , een wissel die het treinverkeer haar een zijspoor leidt mocht slechts 40 kilometer per uur worden gereden. De NS besloot om het betreffende baanvak te voorzien met automatische treinbeïnvloeding, met die beveiliging is het niet meer mogelijk om harder te rijden dan toegestaan.

MARYLAND TREINBOTSING 

Maryland train collision You TubeOp 4 januari 1987 was een passagierstrein ingereden op een uit drie vracht locomotieven bestaand konvooi. Zestien vonden de dood. Er waren 150 gewonden. Hulpverleners waren uren na het ongeluk nog bezig met het bevrijden van mensen die bekneld zaten tussen de wrakstukken. Enkelen waren er slecht aan toe. Het ongeluk gebeurde bij helder weer. De passagierstrein, die volgens een politiewoordvoerder ongeveer 350 passagiers – vervoerde was van Washington op weg naar Boston. Kort nadat de trein Baltimore had verlaten, ramde hij de drie lokomotieven. Deze reden op een parallel spoor in dezelfde richting als de passagierstrein, Het ongeluk gebéurde op een plek waar vier sporen samenkomen. De lokomotieven hadden moeten wachten tot de passagierstrein was gepasseerd. Uit onderzoek bleek dat de bemanning van de Conrail locomotief niet vaart had verminderd bij de signalen,er werd vastgesteld dat het ongeval niet zouden hebben plaatsgevonden als ze dit wel hadden gedaan. De bemanningsleden Gates en Cromwell van de Conrail locomotief werden ook nog positief getest op het gebruik van marihuana. Er werd ook bepaald dat Gates en Cromwell marihuanagebruik waarschijnlijke de oorzaak van het ongeval was. Gates en Cromwell werden onmiddellijk geschorst door Conrail in afwachting van een intern onderzoek, maar ze namen zelf ontslag, in plaats van het onderzoek af te wachten. Gates werd uiteindelijk beschuldigd van doodslag door locomotief; onder Maryland wetgeving is een locomotief is een motorvoertuigOfficieren van justitie hadde een deal met Cromwell waarin hij ingestemd te getuigen tegen Gates in ruil voor immuniteitGates werd veroordeeld tot vijf jaar gevangenis en proeftijd van een jaar, en werd later veroordeeld tot nog eens drie jaar op federale lasten van liegen tegen de NTSB. Gates werd vrijgelaten in 1992 na het uitzitten van vier jaar, en werkt nu als misbruik therapeut.In een interview met de Baltimore Sun 1993, Gates zei dat als hij niet marihuana had gebruikt, het ongeluk nooit had plaats gevonden. Hij onthulde ook dat hij meerdere malen marihuana gerookt had tijdens zijn werk.

LOCOMOTIEF HANGT BOVEN KANAAL

Locomotief boven kanaal You TubeOp 8 januari 1987 had een locomotief ongeveer drie uur, half boven het Oosterdiep aan de Molenstreek in Veendam gehangen. Omdat het treinstel oor een deel op de overgang stond, moest het autoverkeer van en naar een van de uitvalswegen van Veendam via de Lloydsweg en de Van Stolbergweg omrijden. Het ongeluk gebeurde toen op het station ter hoogte van de containeroverslagplaats personeelsleden van het transportbedrijf Jonker wagons achter de locomotief op de rails plaatsten en naar voren schoven. Daardoor werd de locomotief, die mogelijk niet op de handrem stond, ruim tien meter naar voren geschoven. Doordat de spoorbrug zoals gebruikelijk open stond, kantelde de locomotief gedeeltelijk. Door de val werd het chassis van de locomotief op de rails gedrukt, waardoor het treinstel gedeeltelijk boven het water bleef hangen. Een inspectieploeg van de Nederlandse spoorwegen slaagde er niet in de locomotief terug te zetten. Dat karwei moest later door een kraanwagen worden geklaard.

TREINONGELUK LOT

1988 Trein Ongeluk Lot You TubeOp 11 maart 1988 ontspoorde een trein bij het Belgische plaatsje Lot (in de buurt van Halle). Het ongeluk gebeurde op het traject Schaarbeek-Binche, een 39-jarige vrouw uit Vorst (Brussel) kwam daarbij om het leven. Acht passagiers uit het twee rijtuigen tellende treinstel raakten zwaar gewond. 25 mensen liepen lichte verwondingen op. Zestien gewonden werden in het ziekenhuis opgenomen.Het ongeluk was het gevolg van een menselijke fout zo verklaarde de directeur-generaal van de Nationale Maatschappij van de Belgische Spoorwegen (NMBS) Jean Schouppe. Volgens Schouppe was de trein ontspoord na een wissel gepasseerd te zijn waaraan enkele ogenblikken tevoren nog was gewerkt. De trein, die op weg was van Brussel naar Binche, liep uit de rails op de zeer drukke internationale lijn Brussel-Parijs. Het spoorwegverkeer tussen Brussel en Parijs werd enige tijd omgeleid. De trein reed met volle snelheid over een wissel die een aftakking vormde van de hoofdlijn naar het plaatselijke industrieterrein.

TREINBOTSING RILLAND-BATH

Trein Botsing Rilland-Bath You TubeOp 1 juni 1988 kwamen drie mensen zijn om het leven en ruim twintig raakten zwaar gewond bij een botsing, tussen een personentrein en een grindtrein ter hoogte, van het Zeeuwse Rilland-Bath. Direct na het ongeluk was een opvangcentrum ingericht in Rilland-Bath waar de, treinreizigers en lichtgewonden werden opgevangen. De zwaargewonde reizigers gingen naar ziekenhuizen in Goes en Bergen op Zoom. Het ongeluk gebeurde in de mogen omstreeks kwart voor elf op het traject Roosendaal-Vlissingen, tussen Rilland-Bath en Krabbendijk in een flauwe bocht. Volgens een woordvoerder van de NS botste de reizigerstrein achterop de goederentrein die grint vervoerde. Het voorste deel van de personentrein ontspoorde , die uit twee stellen bestond. Daar vielen ook de doden en gewonden. De machinist van de personentrein kwam om het leven, evenals een oudere dame. In de personentrein zaten veel oudere mensen, die gebruik maakten van hun 65 pluskaart. Volgens de spoorwegpolitie was er een „behoorlijke ravage”. Beide sporen van het traject waren door het ongeval geblokkeerd. Reizigers werden met bussen vervoerd. NS dacht dat de opruimingswerkzaamheden veel tijd in beslag zouden nemen. Over de oorzaak van het ongeval kon een woordvoerder van de NS rond het middaguur nog niets zeggen. Het baanvak waar het ongeluk gebeurde is een van de laatste in ons land dat nog niet was uitgerust met het systeem van Automatische Treinbeïnvloeding (ATB). Bij dat systeem wordt een machinist die een onveilig geel seinlicht negeert eerst gewaarschuwd door belsignalen en daarna indien nodig automatisch tot stoppen gedwongen. Op dit baanvak is wel een zogenaamde blokbeveiliging. Zeeland kwam pas in 1993 aan de beurt voor ATB. Nadat een onderzoekscommissie onderzoek had gedaan, kwam men tot de conclusie dat een fout van de machinist de oorzaak was geweest van de treinbotsing. Hij was door een stopsein gereden.

CLAPHAM JUNCTION TREIN RAMP

12 december 1988 Clapham Junction Treinramp You TubeOp 12 december 1988 kwamen er 35 mensen om het leven, toen er tijdens de ochtendspits in Zuid-Londen drie treinen op elkaar reden. 69 mensen raakten zwaargewond. Het was de ergste treinramp in Engeland sinds 1975, toen bij een ongeluk in een spoorwegtunnel in Londen 43 doden en 74 gewonden vielen. Meer dan honderd brandweerlieden en reddingswerkers waren in de weer om de beknelde passagiers te ontzetten. Artsen verrichtten ter plaatse noodoperaties. Een nabijgelegen school werd inderhaast omgebouwd tot kliniek waar gewonden die nog lopen konden eerste hulp werd verleend. Een politiewoordvoerder zei dat even voor acht uur een volle personentrein uit Poole ongeveer 400 meter ten zuiden van net station Clapham Junction achterop een forensentrein uit Basingstoke was gereden. Vervolgens reed een lege goederentrein op de puinhoop in. De botsing gebeurde bij het begin van het talud van een spoorbrug, waardoor de plaats van het ongeluk voor de reddingsdiensten moeilijk bereikbaar was. Volgens de brandweer waren verscheidene wagons gekanteld. Ooggetuigen zeiden dat een van de treinen van het talud gleed en dat vijf wagons van de andere trein omsloegen. Wikipedia Link

TRAM MAAKT SPOOKRIT

Tram München maakt spookrit 1988 You TubeOp 31 december 1988 oudejaarsdag had een machinist uit München de schrik van zijn leven gekregen toen hij zijn lege tram onbemand zag vertrekken. De man had vergeten de tram op de handrem te zetten toen hij even naar het toilet moest. Bij terugkeer op het perron zag hij zijn tram onbeheerd het station verlaten. Nog helemaal in schoktoestand verkerend deelde de bestuurder de leiding van de trammaatschappij mee dat zijn vehikel aan de haal was. Na deze mededeling verdween hij spoorloos. Via de radio werd hij opgeroepen zich te melden bij de leiding van de trammaatschappij. Tijdens de spookrit reed de lege tram door een aantal wijken en passeerde diverse overwegen. Op het traject reden op dat tijdstip geen andere trams. Dankzij het ingrijpen van een medewerker van de tramdienst kwam het voertuig in Wasserburg nadat het 20 kilometer had afgelegd tot stilstand. Hij verzette een wissel waardoor de spooktram, die inmiddels al een snelheid had van 60 kilometer per uur, tegen een stootblok botste en dertig meter verder in het struikgewas zijn rit beëindigde.

TREINONGELUK BOXTEL

Treinongeluk Boxtel 1989 You TubeOp 6 januari 1989 werd Boxtel opgeschrikt door de ontsporing van een goederentrein even ten zuiden van het station. De trein, die uit Rotterdam afkomstig was, vervoerde onder meer spijsolie en het uiterst brandbare methanol. Negentien wagons liepen uit de rails en door kortsluiting in de bovenleiding ontstonden vonken die in korte tijd een geweldige brand veroorzaakten. Hulpverleners hadden weken nodig om de ravage op te ruimen. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor en ook de machinist kon ongedeerd de trein verlaten. ,,Het was een chaos en er waren veel tegenstrijdige verklaringen. Een technisch defect aan één van de 43 wagons van de goederentrein veroorzaakte even voorbij het station een enorme ravage. De zevende wagon van de trein verloor vierhonderd meter voor het station een pot die voor het smeren van de assen zorgt. Bij de wissels, ten zuiden van het station, brak de luchtleiding en blokkeerden de remmen. Negentien wagons liepen van de rails en klapten met een grof geweld op elkaar. Door kortsluiting in de bovenleiding ontstonden vonken die in korte tijd een brand veroorzaakten in een wagon met methanol. Vlammen van meer dan tien meter hoog waren tot in de verre omtrek zichtbaar. Niet alleen de Boxtelse brandweer maar ook de korpsen uit Schijndel, Liempde, Haaren, Vught, Sint-Michielsgestel en Sint-Oedenrode snelden zich in de richting van het ongeluk. Drieëneenhalf uur lang werkten bijna honderd mensen om de vlammenzee onder controle te krijgen. Voordat men kon blussen, moest de brandweer weten wat de goederentrein vervoerde. De vrachtbrieven werden erbij gehaald en men overlegde met de NS. Daaruit bleek dat vier van de negentien ontspoorde wagons elk zestig ton brandbaar methanol bevatten. Ook werd duidelijk dat spijsolie werd vervoerd. ,,Op dat moment was totaal onduidelijk welke wagons dat waren, omdat ze door de enorme kracht niet langer op volgorde lagen”, verklaarde de toenmalige brandweercommandant Frans Daniëls. Foto 1 , Foto 2

 TREINONGELUK STATION DE PINTE

Treinongeval 1989 De Pinte You TubeOp 31 januari 1989 raakten een dertigtal mensen licht gewond geraakt bij een treinongeluk in België. Dertien gewonden moesten in ziekenhuizen worden verzorgd. Het treinverkeer liep vertraging op. Het ongeluk gebeurde om zeven uur in de morgen bij het station van De Pinte, tussen Gent en De Panne. Een passagierstrein reed daar van achteren in op een goederentrein die gebruikt werd om gietijzer te vervoeren van Duinkerken naar het staalbedrijf Sidmar in Gent. De botsing was niet erg krachtig. De goederentrein kon na het ongeval doorrijden. De passagierstrein werd ontruimd.

PROPYLEEN TREIN IN GEEL ONTSPOORD

Trein propyleen Geel ontspoordOp 14 april 1989 werd er in het Vlaamse Geel heel even gevreesd voor een milieuramp, toen enkele treinwagons met propyleen waren gekanteld. Propyleen is een product wat gebruikt wordt in de kunststofverwerkende nijverheid, en indien propeen goed vermengd is met lucht, kan het een explosief mengsel vormen dat kan ontploffen door het ontstaan van een vonk. Het ongeval gebeurde even voor 7 uur ’s morgens op het spoorlijn dat langs het Albertkanaal in één van de Geelse industrieterreinen loopt. De trein met propyleen zou net het fabrieksterrein op draaien, toen de drie laatste wagons ontspoorden, de brandweer van Geel was vlug ter plaats, en trof de noodzakelijke veiligheidsmaatregelen, ook werden de wagons op lekken onderzocht, want bij propyleen kan kleinste scheurtje voor explosie gevaar zorgen. Echter was het risico klein, omdat het product werd vervoerd in speciale containers. Voordat de wagons recht getakeld konden worden, zou een gespecialiseerd bedrijf de 120 ton vloeibaar gas over pompen. Dat zou volgens de Geelse brandweercommandant nog voor spannende momenten kunnen zorgen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s