Auto’s Jaren 80

Ferrari Testarossa (Productie Start 1984)

ferrari testarossaDe Ferrari Testarossa is een sportwagen van Ferrari uit 1984. Het is één van de bekendste modellen van Ferrari.De naam van de Testarossa verwijst net als die van de eveneens in 1984 uitgebrachte 288 GTO naar een prestigieus model uit de 250-serie. De auto is ontworpen door Pininfarina en één van de kenmerken van de auto, die het tot een icoon van de jaren 80 hebben gemaakt, zijn de typische luchtsleuven in de deuren, die ook in latere modellen nog gebruikt werden. Daarnaast is de Testarossa, samen met de daarop geïnspireerde Ferrari 348, een van de weinige modellen zonder de kenmerkende ronde achterlichten. Dit model is uitgevoerd met een twaalfcilindermotor. Er zijn in totaal 7177 exemplaren van dit model geproduceerd. De exemplaren uit 1984 en 1985 hadden één achteruitkijkspiegel, aan de linkerkant, die halverwege de A-stijl zat. In 1986 besloot Ferrari, na verscheidene klachten van Testarossabezitters, de spiegel op de gebruikelijke plek onderaan de A-stijl te zetten en rechts ook een achteruitkijkspiegel te plaatsen. De Testarossa was de laatste V12 (boxer) die Ferrari in de jaren 80 tot heden bouwde. In 1985 heeft Pininfarina op vraag ook nog 5 roadsters gemaakt van de Testarossa.De Ferrari Testarossa dankt zijn bekendheid bij het grote publiek door de populaire politieserie uit de jaren 80, ‘Miami Vice’ waarin hij een prominente (hoofd) rol speelt.

Fiat Panda (Productie Start 1980)

Fiat Panda You TubeDe Fiat Panda is een compact automodel van autoconstructeur FIAT. Waarschijnlijk heeft deze auto in 1980 het nieuwe marktsegment stadswagen gecreëerd. De eerste generatie van het model bleef met minimale wijzigingen tot 2003 in productie. De tweede generatie, die vaak de nieuwe Panda wordt genoemd, werd in 2004 Auto van het jaar. De Panda was bedoeld als kleine, moderne, eenvoudige en functionele auto. Het in 1980 geïntroduceerde model werd gekenmerkt door het hoekige ontwerp van de hand van Giorgetto Giugiaro. Dit ontwerp lag ook aan de basis van de latereFiat Uno. Het functionele aspect van de auto kwam tot uiting in de achterbank, waarvan een bed kon worden gemaakt en die volledig uitneembaar was. Zo kon ook de voorzetelbekleding en de stoffen dashboardbekleding verwijderd worden om te wassen. De Panda kon besteld worden met een stoffen roldak dat over de gehele daklengte liep. Buiten serieproductie om is in Nederlands fabricaat de cabrioversie Cabrioni geproduceerd door het gelijknamige bedrijf Cabrioni dat tot 1994 gevestigd was in Huissen(Gld.). Deze vrij zeldzame Panda kreeg de naam “Cabrioni”. De aanpassingen zijn zeer eenvoudig: het dak werd samen met de achterste raamstijlen en de helft van het kofferdeksel gewoon weg geslepen. Deze onderdelen werden vervangen door een simpel mechanisme met een dakje uit “vrachtwagenzeil”. Om het geheel zijn stijfheid te laten behouden monteerde men een metalen rolbeugel.Technisch werden vele onderdelen geleend van de bestaande modellenlijn. De luchtgekoelde 2-in-lijnmotor van 652 cc kwam van de Fiat 126. Deze gaf de auto een topsnelheid van 125 km/u. In Nederland was de panda leverbaar met een 0,9 literviercilinder met 45 pk (de Panda 45), die de auto een topsnelheid gaf van zo’n 140 km/h. Later werd de auto ook leverbaar met een 850 cc tellende viercilinder die 34 pk leverde. De achterwielophanging was met bladveren zeer eenvoudig uitgevoerd. In 1983 werd een Panda met vierwielaandrijving ontwikkeld. Deze Panda Super kreeg naast 4×4 ook een volledig radiatorrooster in plaats van een half (zie foto) en het nieuwe logo met de vijf schuine strepen (/////). Deze versie bleek populair in het landelijke Italië, waar de wegen vaak slecht zijn.In 1986 kreeg de Panda een grondige facelift met onder andere nieuwe motoren en een nieuwe achterophanging met springveren. Die laatste moest het rijcomfort verbeteren na zware kritiek hierop. Visueel was de vernieuwing zichtbaar door het ontbreken van kleine hoekruitjes in de ruiten vooraan. Het vernieuwde model voerde dezelfde emblemen als voorheen maar stond wel bekend als de Panda II. Gedurende de jaren tachtig en negentig bleef de Panda populair ondanks de vaak betwijfelde kwaliteit. Zo leed de Panda, net als alle FIAT-modellen uit die tijd, aan koetswerkcorrosie. Dit werd verholpen door het galvaniseren van de Panda, iets wat vanaf de introductie van de Panda II in 1986gebeurde, al bleven de portieren erg gevoelig voor roestvorming van binnenuit. Vanaf 1996 werd de productie van de Panda even stilgelegd in Europa vanwege de strenger wordende veiligheidsregels. De auto bleef nog tot aan de introductie van de nieuwe Panda in 2003 in productie.In 1986 kreeg de Panda een grondige facelift met onder andere nieuwe motoren en een nieuwe achterophanging met springveren. Die laatste moest het rijcomfort verbeteren na zware kritiek hierop. Visueel was de vernieuwing zichtbaar door het ontbreken van kleine hoekruitjes in de ruiten vooraan. Het vernieuwde model voerde dezelfde emblemen als voorheen maar stond wel bekend als de Panda II. Gedurende de jaren tachtig en negentig bleef de Panda populair ondanks de vaak betwijfelde kwaliteit. Zo leed de Panda, net als alle FIAT-modellen uit die tijd, aan koetswerkcorrosie. Dit werd verholpen door het galvaniseren van de Panda, iets wat vanaf de introductie van de Panda II in 1986gebeurde, al bleven de portieren erg gevoelig voor roestvorming van binnenuit. Vanaf 1996 werd de productie van de Panda even stilgelegd in Europa vanwege de strenger wordende veiligheidsregels. De auto bleef nog tot aan de introductie van de nieuwe Panda in 2003 in productie. De Spaanse autobouwer Seat, die tot 1983 geen eigen ontwerpen had, bouwde ook een versie van de Panda. Seat had een licentieovereenkomst met FIAT en bouwde destijds enkel FIAT-modellen met Seat-embleem. De Seat Panda werd vanaf 1980 gemaakt. In 1983 verkocht FIAT haar aandeel in Seat en werd de overeenkomst beëindigd. De hele Seatlijn werd aangepast om plagiaat te vermijden. De Seat Panda werd hernoemd tot Seat Marbella en bleef in productie tot 1998.

Lamborghini Jalpa (Productie Start 1981)

Lamborghini Jalpa You TubeDe Lamborghini Jalpa was een sportwagen van de Italiaanse autobouwer Lamborghini. De Jalpa, geïntroduceerd in 1981, was de opvolger van de Lamborghini Silhouette. De auto was ontworpen om een goedkoper alternatief voor de Lamborghini Countach te zijn en was vrij succesvol; 419 exemplaren werden uiteindelijk gemaakt. Aangedreven door een 3,5 liter V8 was de auto iets langzamer dan de Countach. De auto was een ontwerp van Bertone.Chrysler had de Italiaanse autobouwer overgenomen en besloot in 1988 na tegenvallende verkoopsresultaten van de Jalpa de productie te stoppen.

Peugeot 205 (Productie Start 1983)

Peugeot 205 You TubePeugeot 205 is een auto van het Franse merk Peugeot. De Peugeot 205 mag met recht de redder van Peugeot genoemd worden. In de jaren zeventig nam Peugeot Citroën en Chrysler France over, die beide op de rand van de afgrond stonden. Chrysler voerde op dat moment de merken Simca en Sunbeam en Peugeot besloot deze merken samen te voegen in Talbot. Toch bleef Talbot een verliesgevend onderdeel van het bedrijf. Dat bracht Peugeot zelf begin jaren tachtig in de financiële problemen. Het merk had zelf alleen het stadsautootje Peugeot 104 en de wat luxere modellen zoals de 305, de 505 en de 604. Peugeot besloot een auto te ontwikkelen die daartussen paste om te concurreren met goed verkopende auto’s als de Volkswagen Golf en de Opel Kadett. De Peugeot 205 kwam in augustus 1983 op de markt als een vijfdeurs hatchback. Een jaar later volgde de driedeurs hatchback. Het model was 3,70 m lang en bood plaats aan 4 volwassenen en een kleine hoeveelheid bagage. Pininfarina ontwierp in 1984 een break op basis van de 205 die de naam ‘Verve’ meekreeg. Spijtig genoeg werd hij nooit in productie genomen. De motoren waren nieuw ontwikkeld en werden in 1982 al geïntroduceerd in de Citroën BX. Bij de introductie waren de volgende motoren leverbaar: 954 cm³, 1124 cm³, 1360 cm³ en de 1769 cm³ dieselmotor.In 1984 bracht Peugeot de 205 GTi op de markt, een 1580 cm³ injectiemotor met 115 pk. De GTi was alleen leverbaar als driedeurs. Als klap op de vuurpijl bracht Peugeot als homologatiemodel de 205 Turbo 16 Rally 4WD uit. Door veranderingen in het reglement bij de WRC verviel de klasse waarin Peugeot meedeed met dit model. Peugeot besloot toen de woestijnrally Parijs-Dakar te rijden met de auto. Tegenwoordig is de 205 Turbo 16 Rally 4WD een veel gezochte auto.In 1986 kwamen ook de 205 Automaat en de 205 Cabriolet op de markt. Deze laatste was leverbaar als 1.4 CJ of als 1.6 CTi en uiteindelijk ook als 1.9 CTi, die meer dan 120 pk produceerde.In 1987 kwam de Peugeot 205 1.9 GTi op de markt, een 1905 cm³ motor met 130 pk. Dit sportieve model was zeer populair onder jeugdige autobezitters. De schone versie met katalysator bracht het tot 122 pk met een opmerkelijk veel lager maximum koppel (150 Nm bij 3.000 tpm ten opzichte van 170 Nm bij 4.500 tpm voor de ‘vuile’ versie)Eind 1987 kreeg de 205 zijn eerste facelift. Uiterlijk veranderden enkel de bumpers en het interieur kreeg een nieuw dashboard dat meer paste bij de andere modellen van Peugeot. In 1991 volgde een grotere facelift waarbij de richtingaanwijzers voor, de lichten achter, en de afwerking van de achterklep veranderd werden. Vanaf begin jaren negentig werd de 205 ook leverbaar als Turbodiesel. Halverwege de jaren negentig besloot Peugeot de 205 te vervangen door twee andere modellen: de Peugeot 106 en de Peugeot 306. Het model zou in de modeljaren ’95 en ’96 uitlopen in één uitvoering; de Sacré Numéro, een naam waarmee de cirkel terug naar de introductieslogan werd gesloten. De klanten bleven de 205 echter trouw, en Peugeot continueerde het model tot en met 1998, in de uitvoeringen Génération en Forever. In september 1998 viel dan uiteindelijk het doek voor de Peugeot 205 en werd het model vervangen door de Peugeot 206, dat ook een succesnummer zou worden. In 1986 werd van de 205 ook een bestelwagenvariant geïntroduceerd. De XA genaamd, dit was een compacte bestelwagen die op het chassis van de gewone 205 driedeurs stond.De carrosserie was ook grotendeels identiek aan deze van de gewone 205, maar had een verhoogde daklijn en een rechte achterklep, die duidelijk gebaseerd is op de standaard achterklep van de 205. De 205 XA was beschikbaar met 1.0 en 1.1 motor. De uitrusting van de wagen was identiek als deze van XE. Nadat de 205 een facelift had gekregen in 1991, werd ook de XA aangepast. Deze kreeg nu de naam Peugeot 205 XA Multi. De grote aanpassingen bij de Multi waren zoals bij alle modellen: de richtingaanwijzers, de achterlichten en de kofferklep. Maar ook de daklijn van de XA was gewijzigd bij de Multi, deze was nu veel subtieler. Bij deze verandering is ook de motorisering aangepast, vanaf 1991 was er keuze tussen een 1.1, 1.7 en zelfs een 1.9 motor. De 205 Multi was tot 1993 beschikbaar. De Peugeot XA en de XA Multi waren niet de enige bestelwagens gebaseerd op de populaire 205. Peugeot had ook een grotere variant op de markt gebracht, de 205F genaamd, deze werd in 1990 geïntroduceerd. De F staat hier voor Fourgonette. In feite was de 205F bedoeld als opvolger van de XA, maar met de komst van de Multi waren ze even tegelijkertijd beschikbaar. De 205F was groter dan de XA en stond op hetzelfde chassis als de Citroën C15. De carrosserie van de 205F was niet zoals de XA op de 3-deurs gebaseerd, maar was op de 4-deurs gebaseerd. De relatie met de Citroën was zelfs zo groot, dat vele onderdelen achteraan de wagen zelfs identiek waren aan deze van de Citroën C15. Voor de 205F waren maar 2 motoren beschikbaar: een 1.1 benzine en een 1.8 diesel. In 1997 werd de 205F uit het gamma geschrapt en vervangen door de Peugeot Partner.

Porsche 944  (Productie Start 1982)

Porsche944 You TubeDe Porsche 944 is een sportauto die van 1982 tot 1991 geproduceerd werd door de Duitse autofabrikant Porsche. Hij was bedoeld om de 924 te vervangen. Het was feitelijk ook een sterk gefacelifte versie van dit model; de 944 was moderner, betrouwbaarder en sneller. De 924 werd echter nog tot 1988 als goedkoper alternatief naast de 944-modellen gezet. Het samenwerkingsverbond met Audi bleef in stand bij de ontwikkeling van de 944. Deze auto was het instapmodel van Porsche, nu zijn dat de Boxster (S) en de Cayman (S). Bij de introductie van de 944 in 1982 werden alleen 2-deurs coupe modellen gebouwd, pas in 1989 kwamen de eerste cabrioletversies op de markt. De motor bevond zich voorin, wat voor een Porsche ongebruikelijk was. Mede deze eigenschap zorgde ervoor dat sommige Porsche-liefhebbers de Porsche 944 evenmin als de Porsche 914 en Porsche 924 modellen als een échte Porsche beschouwden. Desalniettemin werd de 944 een enorm succes voor Porsche in de jaren ’80.De 944 werd geïntroduceerd in 1982 met een 2,5 liter 4-in-lijnmotor, waarvan het ontwerp werd gebaseerd op één helft van de V8-motor uit de Porsche 928. Terwijl het ontwerp goed overeenkwam met dat van de V8, waren slechts zeer weinig onderdelen uitwisselbaar. De 944 werd gebaseerd op het vroegere model 924, maar werd gekenmerkt door talrijke veranderingen, zoals de bijgewerkte carrosserie met uitgebouwde wielkasten en achterspoiler, die leek op die van de 924 Turbo. Het interieur was over het algemeen gelijk aan de 924, met uitzondering van de nieuwe schakelaars van de airconditioning. Porsche kreeg ook licentie van de Mitsubishi Motors Corporation voor het gebruik van een trilling-verminderendebalansas in de motor van de 944’s, ten koste van $8 per geproduceerde motor.Medio 1985 onderging de 944 zijn eerste significante veranderingen. In het interieur werden de ergonomie en de klimaatregeling verbeterd, en er kwamen een volledig nieuw dashboard en nieuwe deurpanelen. De alternator werd opgewaardeerd van een 90 ampère alternator naar een versie die 115 ampère leverde. Andere veranderingen waren een gewijzigde capaciteit van het oliereservoir, de nieuwe voor en achter gegoten aluminium ophanging, een grotere brandstoftank, optionele verwarmde en elektrisch verstelbare stoelen, een optioneel 10 speaker Porsche HiFi systeem, een vernieuwde startmotor, en revisies in de steun van de aandrijfas om lawaai en trillingen te verminderen. De ‘koekjessnijder’ wielen van de vroege 944’s werden vervangen door een nieuw model lichtmetaal ook wel bekend als ‘telefoonwijzerplaat’. Auto’s met deze nieuwe aanpassingen werden in 1985 ook wel aangeduid als “1985B” of “1985 1/2” modellen.In 1985 introduceerde Porsche de 944 Turbo, een hoog-prestatiesvariant, die intern als 951, en als 952 voor de uitvoering met rechts stuur bekend was. Dit model had een turbocharger en een intercooler versie van de standaardmotor die 220 pk (217 in de V.S.) bij 6000 t/min opbracht. De Turbo werd gekenmerkt door verscheidene andere veranderingen, zoals een betere aerodynamica, een versterkte versnellingsbak, bredere wielen en een verbeterde vering. Belangrijke veranderingen bij de motor, meer dan dertig over het geheel genomen, werden aangebracht aan de 951 om hogere interne belastingen en hitte te compenseren.In 1987, werd de 944 S (“Sport”) variant geïntroduceerd. Deze had een krachtiger motor, die als eerste gebruik maakte van vier kleppen per cilinderkop in de 944 wat 190 pk uit de 2.5 liter motor haalde. Ook werden in 1987 dubbele airbags en een antiblokkeersysteem geïntroduceerd als opties voor het basismodel. De wielen werden 29 mm verder naar binnen geplaatst (ET waarde van 23 mm naar 52 mm) om ruimte te creëren voor dit nieuwe ABS systeem.In 1988 introduceerde Porsche de 944 Turbo S. Dit model had een krachtiger motor met 247 pk (in vergelijking met de 220 en 217 pk’s van een standaard 944 Turbo. Dit hogere vermogen werd bereikt door een grotere turbohuisvesting aan de uitlaatkant te gebruiken, een herontwikkelde DME/KLR motorcomputer, en grotere natrium-gekoelde uitlaatkleppen. In juni 1988, werd tijdens een wegtest van het blad “Car and Driver” een acceleratie van 0-100 km/h in 5,5 seconden gemeten, en een tijd van 13,9 seconden bij 101 km/u voor de kwartmijl.De vering van de 944 Turbo S werd aanzienlijk verbeterd, met Koni regelbare schokdempers voor en achter, een regelbare rijhoogte vóór, progressieve veren, grotere achtertorsiestaven, en grotere ophangingsbuizen voor en achter. De 944 Turbowielen van de S waren gesmede en vlakgeschuurde 16″, gelijkaardig aan die van tijdgenoot 928. De breedte van de banden was 225/50 aan de voorzijde en 245/45 aan de achterzijde. De transmissie van 944 Turbo S had een geharde eerste en tweede versnelling, een externe koeler om de extra kracht aan te kunnen, en een ‘limited slip’ differentieel. De Turbo S voorremmen kwamen van de Porsche 928 S4, met grotere klauwen en schijven; ABS was ook standaard.In 1989 verviel de benaming ‘S’ bij de 944 Turbo S, en alle 944 Turbo’s kregen het pakket van de ‘S’ als standaarduitrusting. De cilinderinhoud van de 944’s werd verhoogd tot 2,7 liter. In 1989 werd ook het jaar van de introductie van de 944S2, waarin een 208 pk sterke motor huisde van 3,0 liter, de grootste viercilinder van die tijd. De 944S2 had de zelfde afgeronde neus en een achterspoiler als op het Turbo model werd gevonden. De S2 was nu ook beschikbaar als cabriolet, als eerste in de lijn van de 944.In 1990 viel het doek voor het basismodel met de 2,7 liter motor.In februari 1991 introduceerde Porsche de Turbo cabriolet, die het 250 pk motorblok van de Turbo met een cabriolet carrosserie combineerde. Porsche kondigde aanvankelijk aan dat de oplage tot 500 stuks beperkt zou blijven, maar uiteindelijk werden er 625 exemplaren van gebouwd, waarvan er 110 stuks voor de Engelse markt bestemd waren (met het stuur rechts). Van de Turbo cabriolet werd geen enkel exemplaar naar Amerika geëxporteerd.

Talbot Samba (Productie Start 1981)

Talbot Samba You TubeIn 1981 werd de Talbot Samba geïntroduceerd, die leverbaar was met een 954, 1024 of 1360 cc benzinemotor. Deze volgde de achterwielaangedreven Talbot Sunbeam op. De Talbot Samba was gebaseerd op de Peugeot 104 ZS, evenals de Citroën LN/LNA. Ze had voor de prijsklasse een behoorlijk comfort, goede wegligging en was goedkoop in onderhoud. De Talbot Samba verkocht behoorlijk goed, totdat in 1986 de productie werd beëindigd. In datzelfde jaar stopte Peugeot met de naam Talbot. Slechts in het Verenigd Koninkrijk werd de merknaam nog tot 1992 gehanteerd voor de Talbot Express, een bestelwagen. Vanaf eind 1982 was tevens een cabrioletversie beschikbaar die door Pininfarina werd getekend en gebouwd. Deze beschikte vanaf 1984 over de 1360 cc motor met 80 pk waardoor het een relatief vlotte auto werd. Dezelfde motor was alleen in Frankrijk in de 3-deurs GLS-versie leverbaar.  In totaal zijn er 270.555 Samba’s geproduceerd, waarvan 13.062 cabriolets. Tegenwoordig kennen de cabriolet en de Rallye een kleine schare liefhebbers en worden nog hier en daar op oldtimerbijeenkomsten en op circuits aangetroffen. De 3-deurs versie is vrijwel geheel uit het straatbeeld verdwenen. De belangrijkste oorzaak hiervan is het roestprobleem waarmee de meeste auto’s uit die tijd kampten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s