Auto-Trein Ongelukken jaren 80

AUTO ONDER TREIN

24 maart 1980 Treinbotsin  Nieuw-Amsterdam en Schoonebeek You TubeOp 24 maart 1980 kwamen twee inzittenden van een auto om het leven, bij een botsing met een locomotief. Het ongeluk gebeurde tussen Nieuw-Amsterdam en Schoonebeek in Drenthe op een met automatische knipperlichten beveiligde overgang over een goederenspoor. De twee doden waren de 36 jarige man H.G. en de 15 jarige jongen L.E. beiden uit Schoonebeek.Toen de politie de familie van de slachtoffers inlichtte over het ongeval bleek, dat er in de auto nog een passagier zat: de vijftienjarige zoon van dhr H.G. Een uitgebreide speurtocht in de omgeving van de plaats van het ongeluk leidde tot de vondst van de zwaargewonde jongen. Hij lag vele tientallen meters van de plaats van het ongeluk in een sloot. Hij werd opgenomen in het ziekenhuis van Coevorden, en verkeerde in levensgevaar.

TREIN SLEURT AUTO MEE

Trein Sleur Auto mee 1 januari 1982 You TubeOp 1 januari 1982 wordt Leon van der B nabij de overweg in de spoorweg van Sneek in zijn Audi meegesleurd door een trein.Toen de klap kwam was ik even twee tellen suf. Toen dacht ik wat is mij overkomen. En daarna stond de trein ook al stil. Ik was maar een paar seconden overdonderd. Zo reageerde de negentienjarige stalmeester Leon van der B uit Makkum, na het ongeval, dat hem omstreeks half tien op de nieuwjaarsmorgen overkwam. Zijn auto een Audi werd bij het oversteken van de overweg in de spoorweg Sneek-Staveren ten zuiden van Workum gegrepen en honderdtien meter meegesleurd. Toen de trein tot stilstand was gekomen, kroop de geweldig geschrokken maar slechts licht gewonde Leon van der B uit het wrak van zijn auto. liep op de inmiddels uitgestapte machinist van de trein toe en wenste hem een gelukkig nieuwjaar. De heer Leon Van der B, die even op bezoek was geweest in Koudum, en op weg terug was naar Makkum, merkte door de mist de lichten van de overweg te laat op. Hij was al praktisch aan de spoorlijn toe, toen hij de rode lichten zag en de bel van de overweginstallatie hoorde. In een snelle beweging stuurde hij de auto naar links, in de hoop, zo de trein nog kunnen te ontwijken. Maar de tweedehands Audi werd gegrepen door de trein. De buffer van de trein ramde dwars door de achterkant van de auto, en de heer Leon Van der B werd in zijn wagen meegesleurd. In de ouderlijke woning in Makkum zei Leon van der B. Ik had helemaal niet gedacht, nu is het met mij gedaan. Ik zag mijzelf in de auto glijden. En toen de auto stil stond, deed ik de deur open, en ben er uitgekomen. De machinist van de trein zag er nog beroerder uit dan ik. Leon had alleen een verwonding aan zij hoofd. De auto is met een hydraulische schaar van de brandweer in Koudum van de trein losgesneden en vervolgens door een kraanwagen van het Koudumer garagebedrijf Kemker weggesleept. Foto1

TRACTOR MET GIER ONDER DE TREIN

Tractor met gier Peize onder Trein 1983 You TubeOp 9 september 1983 werd de 38-jarige veehouder P. K. uit Peize in het Academisch – Ziekenhuis opgenomen, nadat hij met zijn tractor met giertank tegen de goederentrein van Groningen naar Drachten, was gereden. Volgens een woordvoerder van de politie liep de man alleen maar een gebroken rib op. De tractor brak in,tweeën. Een deel lag onder het linker voorwiel van de locomotief op het baanvak. De trein, die uit de richting Drachten kwam en volgens de politie niet sneller reed dan 20 kilometer per uur, kreeg ongeveer een uur vertraging.  Het baanvak wordt elke werkdag alleen gebruikt voor een retour Groningen-Drachten van de goederentrein, ’s morgens naar Drachten en ’s middags weer naar de Stad Groningen.

AUTO ONDER TREIN TWEE DODEN

5 augustus 1986 Treinongeluk Uithuizermeeden You TubeOp 5 augustus 1986 kwam bij een botsing op een met knipperlichten beveiligde, spoorwegovergang in Uithuizer-meeden tussen een trein en een personenauto mevr. T uit Uithuizen om het leven. Haar man die de auto bestuurde, raakte zwaar gewond en werd overgebracht naar het Delfzicht ziekenhuis waar hij op 6 augustus als gevolg van de verwondingen van het ongeluk alsnog overleed. Hoe het ongeval is is voor de politie nog een raadsel. Het baanvak tussen Roodeschool en Groningen was gedurende twee uur gestremd. Er moest een treinstel uit Groningen aan te pas komen om de vastgelopen trein weg te slepen haar het rangeerterrein in Uithuizermeeden. Daarna reden de treinen weer volgens de dienstregeling.

AUTO BOTST MET TREIN TE TIETJERK

18 augustus 1987 Auto Trein Botsing Tietjerk You TubeOp 18 augustus 1987 raakten de 76-jarige mevrouw G. G uit Leeuwarden en haar 84-jarige zuster D. VG uit Zoetermeer gewond toen ze met hun auto in botsing kwamen met een trein op de overweg te Tietjerk. De auto werd totaal vernield en de politie noemt het ‘bijna niet te geloven’, dat het tweetal het ongeluk heeft overleefd. Beide vrouwen werden overgebracht naar het Bonifatius Hospitaal te Leeuwarden, de vrouw uit Leeuwarden met gekneusde rugwervels en haar zuster met een gebroken arm en een hoofdwond. Het ongeluk gebeurde tegen vijf uur, toen de bestuurster uit Leeuwarden de overweg op reed, op het moment dat de trein Leeuwarden-Groningen uit de richting Hardegarijp naderde. De trein ramde de voorkant van de auto waarvan vrijwel niets overbleef. Door de klap kwam de wagen in de bermsloot naast het spoor terecht. De vrouwen konden daar zelf hun autozetel verlaten. De bestuurster verklaarde later aan de politie, dat ze de rode knipperlichten niet had opgemerkt en dat ze de waarschuwingsbellen niet had gehoord. De trein liep lichte schade op.

VERTRAGING DOOR TREINONGELUK

Vertraging door treinongeluk 9 september 1987 You TubeOp 9 september 1987 vond er op een met automatische knipperlichten beveiligde overweg in Zwolle een ongeluk plaats. Een personenauto werd tweemaal door een trein gegrepen; eerst door een lege goederentrein die uit de richting Meppel kwam en vervolgens door een personentrein uit de richting Zwolle. Twee inzittenden van de auto kwamen om het leven. En 1 persoon raakte zeer ernstig gewond. Een getuige had volgens de politie gezien dat de auto uit Dalfsen in eerste instantie stopte voor de overweg, waarvan de waarschuwingslichten in werking waren. De politie dacht dat de automobilist de goederentrein niet heeft aan zien komen, omdat zijn uitzicht belemmerd werd door een hek. De man zou de personentrein wel hebben opgemerkt, maar de afstand nog groot genoeg hebben gevonden om de overweg te kunnen oversteken. De goederentrein was op dat moment al zo dichtbij, dat de aanrijding niet meer was te voorkomen. Door de aanrijding vloog de auto in brand en explodeerde de benzinetank.

DODEN BOTSING TREIN MET TANK

Forst Zinna Rail Disaster 19 januari 1988 You TubeOp 19 januari 1988 bij een botsing tussen een Oostduitse trein en een T72 tank van het Sovjet-leger bij Potsdam kwamen zes mensen om het leven, 33 raakten gewond. De Sovjet-tank was bezig terug te keren naar de basis Forst Zinna, met een 19 jarige Kazachse chauffeur in opleiding. Hij kreeg de opdracht van een 20 jarige Rus om de treinspoorovergang over te steken, de instructeur vertelde de stagiair om dat in de 1e versnelling te doen, de Kazachse chauffeur deed het echter in de 2e, waardoor het voertuig stopte, de instructeur activeerde de noodstop, en de tank bleef midden op het spoor staan de instructeur hoorde dat er een trein naderde, dus ze besloten allebei de tank te verlaten. De trein kwam in botsing met de tank met een snelheid van 120 kilometer. Het onderzoek na het ongeluk, werd achter gesloten deuren gehouden, en ze kwamen tot de conclusie dat de oorzaak van het ongeluk te wijten was aan miscommunicatie vanwege de taalbarrière tussen de instructeur en de leerling. Beide individuen werden teruggestuurd naar de Sovjet-Unie, en werden nooit meer teruggezien.

AHUNGALLA SPOORWEGOVERGANG ONGEVAL

Ahungalla Spoorwegovergang Ongeval You TubeOp 17 januari 1989 was er een botsing tussen een overvolle schoolbus en een sneltrein op een onbeveiligde spoorovergang bij Ahungalla, ongeveer 75 km ten zuiden van de Srilankaanse hoofdstad Colombo, had aan tenminste 52 kinderen het leven gekost. Ruim honderd personen raakten gewond. De chauffeur van de rampbus was op het laatste moment uit de bus gesprongen en zou slechts licht gewond zijn. Volgens de politie kon de chauffeur niet meer tijdig voor de onbeveiligde overweg remmen toen de sneltrein met een vaart van ongeveer 64 km per uur aan kwam rijden.

RAVAGE NA BOTSING TREIN

7-oktober-1989-ravage-botsing-eindhoven-you-tubeOp 7 oktober 1989 kwam een 52-jarige vrachtwagenchauffeur uit Oss, van een vrachtwagen met grijpinstallatie om het leven , toen een lege passagierstrein inreed op zijn auto. Het ongeluk gebeurde ter hoogte van de Tongelresestraat in Eindhoven, waar de vrachtwagenchauffeur grind uit het spoorwegtraject oplaadde. De machinist van het treinstel raakte gewond aan zijn benen. Het treinstel werd fors beschadigd en ontspoorde gedeeltelijk. Ook de bovenleiding werd ter plaatse ontzet. Op het baanvak Eindhoven- Weert was tot 14.00 uur in beide richtingen treinverkeer onmogelijk, zodat de reizigers gedurende die tijd met bussen vervoerd moesten worden. Omtrent de oorzaak van het ongeval moest de Nederlandse Spoorwegen een onderzoek instellen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s