Verkeers Ongelukken jaren 80

LE LAUZET BUSRAMP

Le Lauzet BusrampOp 23 maart 1980 kwamen in Frankrijk in Le Lauzet (vlakbij Barcelonnette) zeventien kinderen om het leven en vijf anderen raakten levensgevaarlijke gewond toen de bus waarin zij zaten van de weg raakte door een vangrail en daarna in een 60 meter diep ravijn stortte. De slachtoffers zijn kinderen in de leeftijd van 12 tot 17 jaar. De bus was op weg naar een wintersportcentrum en is vermoedelijk door ijzel geslipt. Het ongeluk gebeurde op een smalle bergweg, in een scherpe bocht. Het duurde twee uren voordat een reddingsploeg de ongeluksplek kon bereiken. De jongelui behoorden bijna allen tot gezinnen van militairen die gestationeerd waren in Istres dichtbij Marseille. Krantenknipsel 1Krantenknipsel 2Foto 1Foto 2

SPOOKRIJDSTER GEDOOD BIJ BOTSING

8 juli 1980 Spookrijdster onder Vrachtwagen You TubeOp 8 juli 1980 kwam een spookrijdster om het leven. De 34 jarige mevrouw T. A. B. uit Nijmegen, botste frontaal op een vrachtauto, op de autosnelweg in Zwolle. Even eerder waren twee personenauto’s in de sloot beland nadat zij de spookrijdster hadden ontweken. De bestuurders bleven ongedeerd. De spookrijdster heeft minstens zes kilometer, vanaf Lichtmis in de richting Zwolle, op de verkeerde weghelft gereden. Zij reageerde niet op het waarschuwende claxoneren van haar verontruste medeweggebruikers. Met grote snelheid reed zij door tot zij in Zwolle in botsing kwam met de vrachtauto waarvan de chauffeur ongedeerd bleef. De auto van de vrouw vloog onmiddellijk na de botsing in brand.

KETTINGBOTSING AUXERRE

Kettingbotsing Auxerre 30-08-1981 You TubeOp 30 augustus 1981 vond er een kettingbotsing plaats in de buurt van de Franse plaats Auxerre daarbij waren 22 Nederlanders gewond geraakt. Volgens de ANWB liepen zij over het algemeen lichte verwondingen op. Zij werden opgenomen in ziekenhuizen in Auxerre en Joigny. De Nederlanders waren per bus op weg van Spanje naar huis. Bij de twee kettingbotsingen vonden zeven mensen de dood en in totaal zeventig mensen liepen verwondingen op. De ongelukken gebeurden bij grote verkeersdrukte en mistbanken, waardoor het zicht plaatselijk maar tien meter was. Een van de inzittenden van de bus met Nederlanders vertelde later, dat de Spaanse chauffeur daarvan voortdurend in slaap sukkelde. Daardoor zag hij hij ook niet, dat een autobus voor hem plotseling remde, met als gevolg dat hij op die bus botste. De Spanjaard kwam daarbij om het leven. Door de botsing scheurden veel banken los van de vloer, waardoor verscheidene passagiers verwondingen opliepen. Veel mensen raakten gewond nadat zij uit hun auto’s waren gekropen en werden geraakt door achteropkomende auto’s, die met hoge snelheid op her en der verspreide wrakken inreden.

VIJF DODEN BOTSING N7

Vijf Doden Botsing N7 You TubeOp 26 december 1982 vond er een frontale botsing op rijksweg N 7 plaats waarbij vijf mensen om het leven kwamen. Zij waren afkomstig uit Leeuwarden, Gorredijk en Bakkeveen. Twee mensen raakten gewond, één uit Leeuwarden en één uit Bakkeveen. Het ongeluk gebeurde omstreeks elf uur op de rijksweg tussen de Peizerweg en de Roderwolderweg, waar de 27-jarige Willem B uit Leeuwarden een voor hem rijdende auto passeerde, hoewel er ter plaatse een inhaalverbod geldt. De auto uit Leeuwarden botste frontaal op een tegemoetkomende personenwagen, bestuurd door de heer Herman M (62) uit Gorredijk. De heer Willem B en zijn vrouw Hillechien G (27) werden op slag gedood, een inzittende van hun auto werd gewond. In de auto uit Gorredijk waren drie dodelijke slachtoffers en een zwaar gewonde te betreuren. Gedood werden de heer Herman M(62) en zijn vrouw Cornelia de J (59) en een inzittende, de 67-jarige Harmen M uit Bakkeveen. De vrouw van laatste genoemde, mevrouw Metje de J (62) werd zwaar gewond. De beide vrouwen waren zusters. De verongelukte Leeuwarder was werkzaam als glazenwasser bij een schoonmaakbedrijf in Roordahuizum, zijn vrouw werkte tot november als kamermeisje in het Oranje Hotel. De bij hen in de auto zittende Frits de L (29), eveneens uit Leeuwarden, werd licht gewond.

AANRIJDING DOEZUM NIEUWJAARSDAG

Aanrijding Doezum 01-01-1983Op 1 januari 1983 nieuwjaarsdag had het echtpaar Van G een aanrijding in Doezum. Op 3 januari 1983 overleed hun drie maanden oude zoontje in het Academisch Ziekenhuis in Groningen aan de verwondingen, die het kind opliep bij de aanrijding  Het kind zat op schoot bij zijn moeder, die evenals de 30-jarige vader en autobestuurder W.H. van G (30) nog steeds ernstig gewond in hét Groninger RKZ ligt. Een 4-jarig dochtertje liep een hersenschudding op, een 12-jarig dochtertje bleef ongedeerd. In de andere auto zaten zes mensen uit één gezin. Bestuurder J. van der P. (32) uit Drogeham en zijn vrouw raakten ook ernstig gewond. Zij liggen nog in het RKZ, evenals een 14-jarige zoon. Een 2-jarig meisje uit dit gezin ging met minder ernstige verwondingen naar het AZ. Twee andere kinderen van het gezin Van der P liepen geen verwondingen op.

NEGEN GEWONDEN BUSBOTSING EXLOO

Busbotsing Exloo 1983 You TubeOp 3 januari 1983 was de Zuiderhoofdweg in Exloo twee uren geblokkeerd na een frontale botsing tussen twee bussen van de DVM en de Gado. Bij het ongeluk DVM-chauffeur H. van R. (32) uit Vries zo ernstig gewond, dat hij in het ziekenhuis in Emmen moest worden opgenomen. Ook twee passagiers; mevrouw W. D. uit Exloo en het 5-jarig jongetje Van A. uit Sliedrecht, kwamen in het ziekenhuis terecht. Beiden liepen botbreuken op. In de bussen, beide van de lijn Emmen-Groningen, zat slechts een gering aantal passagiers. Zes van hen werden licht gewond en konden ter plaatse worden behandeld. Het ongeluk gebeurde in een bocht van de weg, waar de Gado-bus in een slip raakte én op de linker, weghelft belandde op het ogenblik dat uit tegenovergestelde richting een DVM-bus naderde. De politie neemt aan dat de Gado-chauffeur,te hard heeft gereden. De schade aan de bussen was groot. De passagiers werden met een extra bus verder vervoerd.

ERNSTIG ONGELUK DAF-TESTBAAN

Daf Testbaan 1983 Ongeluk You TubeOp 6 januari 1983 waren drie testrijders van de DAF-fabrieken aan de dood ontsnapt toen een DAF-touringcar op een testbaan voor zware voertuigen aan de Lieshoutseweg in St. Oedenrode met een snelheid van 120 kilometer uit de bocht vloog. Het ongeluk gebeurde om half tien ’s ochtends tijdens een testrit, net toen de bus in de zgn. highspeedbocht reed. De inzittenden van de bus werden allen opgenomen in het St. Catharina-ziekenhuis in Eindhoven. Het betrof de monteurchauffeur W. van S, die op de intensive-care kwam met enkele gebroken ribben, een zwaar gekneusde schouder en een bijna afgerukt oor, en de twee beproevingstechnici M. L en C. M, van wie de laatste na behandeling weer naar huis mocht. De bus werd bestuurd door de 23-jarige M. L uit Nieuwegein, die stage liep bij DAF. De touringcar werd volgens woordvoerder Van de Ven van de rijkspolitie in St. Oedenrode vanaf maandag al getest: „De bus was totalloss. Nadat de bestuurder de macht over het stuur verloor was het voertuig over een afstand van zo’n 100 meter over de kop geslagen. Twee inzittenden werden eruit geslingerd. Over de oorzaak was niets bekend.”

SPOOKRIJDER VERONGELUKT

Spookrrijder Verongelukt 7 januari 1983 You TubeOp 7 januari 1983 kwam de vijfenveertige jarige automobilist B. van den K. uit Breda om bij een ongeluk, toen hij op de zuidelijke rondweg van Breda frontaal op een tankwagen van Transportbedrijf De Rijke reed, de auto verpletterde totaal. De vijfenveertige jarige automobilist B. van den K. uit Breda reed op de verkeerde rijbaan richting Tilburg. Volgens de politie waren behalve de spookrijder ook enkele andere personenauto’s bij het ongeluk betrokken, maar kwamen de bestuurders met de schrik vrij. De ravage op de weg was enorm en beide weghelften konden tweeënhalf uur niet gebruikt worden.

DODE IN HAELEN

Haelen 10 januari 1983 You TubeOp 10 januari 1983 kwam de 32-jarige R. B uit Haelen, om zeven uur bij een verkeersongeval op de Napoleonsweg in zijn woonplaats om het leven. De man botste met zijn Volkswagen frontaal tegen de zijkant van een dwars op de weg staande vrachtwagen, de vrachtwagen was met tien ton hout geladen. De chauffeur van deze vrachtwagen, de 20-jarige F.L. uit Haelen, wilde bij een houtbedrijf aan de Napoleonsweg wegrijden. Toen hij de weg opdraaide sloeg de motor van de vrachtwagen af. Vermoed wordt dat het slachtoffer de vrachtauto in het donker niet tijdig had gezien.

ONGELUK DIENSTWEG SCHIPHOL

Dienstweg Schiphol 1983 Ongeluk YouTubeOp 12 januari 1983 kwamen twee mannen rond 8 uur om het leven, toen hun auto bij een inhaalmanoeuvre op de dienstweg van de luchthaven Schiphol tussen Schiphol- Oost en Schiphol-Centrum, in frontale botsing kwam met een autobus van Centraal Nederland. De slachtoffers waren: T. ter H (44), directeur van Floreat BV in Velp en zijn medewerker L.H. L (39) uit Rozendaal (Gld). Op de naast de dienstweg gelegen rijksweg 4 ontstond een kilometerslange file door nieuwsgierige automobilisten die wilden kijken.Volgens de politie waren de twee slachtoffers op weg naar de parkeerplaats voor langparkeerders. Zij zouden met en vliegtuig naar het buitenland vertrekken. Door het ongeval was de dienstweg geruime tijd geblokkeerd. In de bus kwamen de passagiers miet de schrik vrij.

AUTODAK ALS UITKIJKPOST

Autodak als Uitkijkpost You TubeOp 18 januari 1983 werd de 39-jarige bedrijfsleider O. R om tien over zes op de weg Groenlo-Ruurlo volkomen verrast door een aantal, door de storm afgerukte, zware takken die zijn weg versperden. Door de niet meer te vermijden botsing schoot O.R.  zijn wagen in De Slinge. Maar de Winterswijker behield zijn koelbloedigheid. Hij maakte zijn veiligheidsgordel los, draaide een raam open en zwom naar buiten. In een erg nat pak had O.R. echter niet zo veel trek. Vandaar dat hij niet naar de kant zwom maar een uitkijkpost boven op zijn auto betrok. Daar wachtte hij ruim een half uur op hulp. Waarna hij de reddingswerkzaamheden van de Eibergse brandweer uiterst rustig gadesloeg om daarna via een ladder de toch iets minder wankele berm te bereiken.

DRIE DODEN BOTSING DRACHTEN

Drie doden Drachten 25 januari 1983 You TubeOp 25 januari 1983 kwamen het echtpaar A  (66) en T (65), wonende aan de Nijlansdyk en een zuster van de heer A de weduwe A V  (56) om het leven bij een ongeluk. Ze hadden om twintig over vijf een frontale botsing met een vrachtwagen. Dit gebeurde op het viadukt Nijtap, nabij de afslag Drachten op de provinciale weg Drachten-Leeuwarden. De bestuurder van de vrachtwagen was de 31–jarige G. S. uit Daarle (Overijssel). De rampenwagen kwam eraan te pas om de slachtoffers uit de volledig vernielde auto te halen. Het ongeluk gebeurde in de mist bij invallende duisternis. Het drietal in de personenwagen kwam terug van een familiebezoek in Emmen en reed in de richting Leeuwarden. Door nog onbekende oorzaak reed de bestuurster AV op de linker weghelft. De bestuurder van de vrachtauto week uit naar links om de personenauto rechts te laten passeren, maar mevrouw AV  stuurde eveneens naar rechts. Een botsing was onvermijdelijk. Het verkeer vanaf Leeuwarden moest tot kwart voor zeven worden omgeleid.

AUTO EXPLODEERT DOOR SIGARET

19 maart 1983 Auto explodeert na Sigaret You TubeOp 19 maart 1983 werd een echtpaar uit Groningen met ernstige brandwonden naar het brandwondencentrum van het RK Ziekenhuis in Groningen gebracht. De man en vrouw liepen de verwondingen op, toen hun auto op de zuidelijke afrit van de Weg der Verenigde Naties in Groningen ontplofte op het moment dat de man een sigaret opstak. In de wagen was LPG gestroomd, omdat de ontluchtingsslang van de gasinstallatie niet was aangesloten. De man, de 38-jarige W.E.J., liep eerste-,en tweede-graads, zijn echtgenote derde-graads brandwonden op. De auto brandde volledig uit.

AUTO SLIPT HUIS IN DRIE DODEN

13 april 1983 Auto slipt huis in drie doden You TubeOp 13 april 1983 kwamen de 42-jarige J. B, diens 35-jarige vrouw en hun 15-jarige zoon, allen uit Wagenborgen om het leven toen hun auto in het Noord-Groningse Mensingeweer slipte, en half de woonkamer van een boerderij binnenreed en in brand vloog. Een 15-jarig vriendinnetje van de zoon, dat meereed, raakte zeer ernstig gewond. De auto was op,de Hoofdstraat in Mensingeweer, juist daar waar het geasfalteerde gedeelte overgaat in keitjes, in een slip geraakt, ging door de muur en daarna dwars door een groot aquarium de woonkamer van de familie R binnen. De heer R die daar met een kennis zat, kreeg 400 liter water uit het aquarium over zich heen. Toen hij druipnat naar boven rende om zijn vier kinderen uit bed te halen, vloog de geheel vernielde auto in brand, evenals de woonkamer. De kennis van de heer R zag nog kans om het meisje, dat uit de auto was geslingerd, in veiligheid te brengen, voor de familie B kon hij niets meer doen. De auto brandde geheel uit, evenals het woongedeelte van de boerderij. Het gewonde meisje werd naar het Academisch Ziekenhuis in Groningen gebracht en was  buiten levensgevaar. Het gezin R werd door buren opgevangen. Terwijl de brandweer druk bezig was de verminkte doden te bergen werd de woonkamer van familie R, die ook geheel uitbrandde, snel gestut om instorten van de boerderij te voorkomen.

VIJF DODEN BIJ BUSONGELUK AVALLON

1983 Busongeluk Avallon You TubeOp 26 juni 1983 kwamen vijf Britten om het leven bij een busongeluk op de Franse Autoroute tussen Lyon en Parijs, ter hoogte van Avallon. De 21-jarige chauffeur was midden in de nacht in een onweersbui in slaap gevallen. Drieëndertig Britse inzittenden werden min of meer ernstig gewond. Een van hen moest een arm worden afgezet. Veertig schoolkinderen van een andere bus en de inzittenden van een personenauto die bij het ongeluk betrokken waren bleven ongedeerd. De Britten waren vanuit Spanje op weg naar een vliegveld bij Beauvais ten noorden van Parijs om naar hun vaderland terug te keren. Twee chauffeurs hadden elkaar om de vier uur afgelost. Op het moment van het ongeluk was het de beurt geweest van de 21-jarige PB, die de helft van zijn tijd erop had zitten toen hij zonder het te weten in slaap viel. De bus botste, tegen de vangrails in de middenberm en wel met zon kracht, dat de rails als een blikopener de bus aan de achterkant openscheurde.

DRIE DODEN ONGEVAL ALMERE

8 september 1983 Drie doden Waterlandseweg You TubeOp 8 september 1983 vond er een frontale botsing plaats tussen twee personenauto’s in de buurt van Almere. Het ongeluk gebeurde op de Waterlandseweg. Een auto met drie dienstplichtige militairen reed volgens de politie door onbekende oorzaak op de linker weghelft. Alle drie inzittenden die nog maar 19 jaar waren zijn overleden. Twee van de militairen kwamen direct om het leven; de derde overleed in de loop van de ochtend.In de tegemoetkomende wagen zaten vier mensen. Die werden allen min of meer ernstig gewond, aldus de politie. De gewonden werden vervoerd naar ziekenhuizen in Amsterdam en Lelystad. De marechaussee nam het onderzoek over van de politie in verband met de betrokkenheid van militairen.

HONGAARSE AUTOBUS VERONGELUKT

Hongaarse Autobus 14-09-1983Op 14 september 1983 vond er een busongeluk plaats bij Graz in de Oostenrijkse provincie Stiermarken, er vielen 13 doden en er raakten 30 inzittenden gewond. Waarschijnlijk als gevolg van een remdefect raakte een Hongaarse bus die met fabrieksarbeiders een bedrijfsuitstapje naar Oostenrijk had gemaakt, van de weg en stortte in een 200 meter diep ravijn. Tijdens de val is het gevaarte volgens ooggetuigen wel twintig keer over de kop gegaan. Bij gebrek aan voldoende ziekenwagens moesten de gewonden in politieauto’s naar ziekenhuizen in de omgeving worden gebracht. De gewonde chauffeur verklaarde na het drama dat de remmen hadden geweigerd. In een mum van tijd waren achttien reddingsauto’s en twee helikopters ter plekke om te helpen. De doden werden provisorisch in een hut op vijftig meter afstand van de plek des onheils opgebaard. De bus vervoerde personeel en directieleden van een farmaceutische fabriek in de Hongaarse stad Debrecen. Men was op weg naar Wenen om daar nog een wijnavond te houden.

DRIE DODEN RIJKSWEG ZUIDBROEK

2 oktober 1983 Doden Rijksweg Zuidbroek You TubeOp 2 oktober 1983 kwamen drie personen om het leven door een verkeerd ingeschatte inhaalmanoeuvre op Rijksweg 42 tussen Sappemeer en Zuidbroek in de gemeente Oosterbroek. Twee mensen raakten zwaar en drie lichtgewond. Het ongeval op deze tweebaansweg ontstond even na acht uur toen de 43-jarige J.R. G uit Oude Pekela met de auto een voor hem rijdende wagen wilde inhalen. Hij botste frontaal op een uit tegenovergestelde richting komende auto, die bestuurd werd door de 19-jarige J.K. M uit Sappemeer. Beide bestuurders kwamen bij de botsing om het leven, alsmede de 69-jarige A. G Z uit Oude Pekela, die met J.R. G meereed. Twee andere inzittenden van deze auto, de 66-jarige S.G. en de 39-jarige G.G S werden met ernstige verwondingen opgenomen in het Academisch Ziekenhuis in Groningen. De auto die ingehaald werd, raakte ook bij de botsing betrokken. Drie inzittenden daarvan (de bestuurder, de 38-jarige D.K.V. uit Oude Pekela, en twee passagiers uit Winschoten, de 33-jarige J.E.V. en de 62-jarige G.J.W.V. raakten licht gewond. Door de botsing ontstond grote schade, en de Rijksweg was anderhalf uur lang gestremd.

BOTSING SKIOORD MARIA ALM

30 december 1983 Botsing Skioord Maria Alm You TubeOp 30 december 1983 verongelukte in het Oostenrijkse skioord Maria Alm de 20-jarige student Jürgen B toen hij met zijn Renault in botsing kwam met een Mercedes bestuurd door mr. Pieter van Vollenhoven. Het ongeval deed zich voor om kwart voor elf tussen Maria Alm en Hinterthal in de Oostenrijkse provincie Salzburg. In een bocht van de weg werd de auto van het gezin Van Vollenhoven aangereden door de auto van de 20-jarige Westduitser Jürgen B (linkervleugelspeler bij de zaalhandbalclub Schwabigh), die vermoedelijk wegens te hoge snelheid de macht over,het stuur heeft verloren. Jürgen B stierf op weg naar het ziekenhuis. De medepassagier, de 19-jarige Karin M werd met levensgevaarlijke verwondingen opgenomen in een ziekenhuis in Zell am See. Prinses Margriet haar echtgenoot Pieter van Vollenhoven, die de auto bestuurde, en de prinsen Floris en Pieter Christiaan bleven ongedeerd. Hun auto was echter zo beschadigd dat zij de reis in andere voertuigen moest voortzetten.

LIJKWAGEN RIJDT HUIS BINNEN

18 februari 1984 lijkwagen rijdt huis binnen You TuebOp 18 februari 1984 reed met een daverende klap een lijkauto een woonhuis in Wierden binnen. De vrouw in het huis werd door het puin geraakt, en de 69-jarige meneer R werd met stoel en al een eind de kamer ingeduwd. Het echtpaar zat naar de televisie te kijken, toen zij werden opgeschrikt door de knal van een botsing. Mevrouw sprong overeind, keek door het raam en zag tot haar schrik een levensgrote lijkauto recht op zich afkomen. De zware, zwarte wagen, werd bestuurd door begrafenisondernemer L uit Enter, en was na een botsing op de openbare weg uit de koers geraakt en het tuinpad van het huis aan de mr. Ter Kuileweg opgereden. Het echtpaar had ongelooflijk veel geluk gehad, omdat zes meter van de pui naar binnen was gevallen , het echtpaar stond tot de knieën aan toe in het puin, maar niemand raakte gelukkig gewond. Ook de bestuurder van de auto niet. Begrafenis-ondernemer L had tweemaal de schrik van zijn leven achter de rug: op een voorrangsweg was hij, van links, geramd door de auto van mevr. S. H. P. (25), even later knalde hij tegen het woonhuis op. Er zat wel een kist in de auto, maar gelukkig zat er geen lijk in.De schade werd op vele tienduizenden guldens geschat. Behalve de twee auto’s, was het woonhuis zwaar beschadigd. De pui moest van binnen en buiten gestut worden, en het meubilair en parket waren vernield, maar, gelukkig vonden ze de kostbare viool van dhr.R slechts met een heel klein krasje terug.

JONGEMAN KOMT OM BIJ AANRIJDING

Verkeersongeluk Hoensbroek 1984 You TubeOp 23 juni 1984 tijdens een gecompliceerde botsing waarbij drie auto’s betrokken waren, kwam een 26-jarige man uit Sittard op de Akerstraat-Noord in Hoensbroek om het leven. Zijn vrouw raakte zwaar gewond, maar verkeerde niet in levensgevaar. De brandweer moest te hulp komen om mensen uit auto’s te bevrijden. De bestuurster van de auto die de aanrijding veroorzaakte, de 24-jarige F. W. uit Hoensbroek is in het ziekenhuis aan een bloedproef onderworpen. Twee van de drie betrokken auto’s werden volledig vernield. De aanrijding vond ’s ochtends rond half twee plaats op de Akerstraat-Noord ter hoogte van Jac. Hermans. Een Chevrolet-Camaro, die in de richting Heerlen reed, raakte door onbekende wijze op de linker weghelft, botste schuin tegen een Fiat Panda en vervolgens frontaal op een Mazda. De klap was zo hard dat de bestuurster van de Chevrolet, F. W. uit Hoensbroek en de man die naast haar zat, alsmede de bestuurder van de Mazda, de heer N. van den Heuvel, bekneld raakten en door de brandweer bevrijd moesten worden. De Sittardenaar was in de loop van de nacht aan zijn verwondingen bezweken.

AUTOMOBILIST TE WATER IN EUTERPESTRAAT

Euterpestraat. 3 januari 1985Op 3 januari 1985 raakte een 36-jarige automobilist uit Berlikum ’s morgens om acht uur met zijn auto in de vijver aan de Euterpestraat te Leeuwarden. De man raakte op het gladde wegdek op de hoek van de Euterpestraat met de Sem Dresdenstraat de macht over het stuur kwijt. Hij slipte en gleed de vijver in. De bestuurder uit Berlikumer kon zelf uit de zinkende auto klimmen. Door buurtbewoners werd hij van droge kleren voorzien. De inmiddels gealarmeerde brandweer en de ambulance behoefden geen dienst te doen. Een kraanbedrijf heeft de auto uit het water getakeld.

MOEDER & ZOON OMGEKOMEN BIJ NIJTAP

Nijtap Ongeluk 4 januari 1985Op 4 januari 1985 kwamen de vijftigjarige mevrouw L de G uit Leeuwarden bij een ernstig verkeersongeluk op de weg van Drachten naar Leeuwarden om het leven. Haar dertienjarige zoon J overleed een dag later in het ziekenhuis van Drachten aan de gevolgen van dat ongeluk. Ze waren in de auto, bestuurd door haar man H de G, onderweg naar hun woonplaats, toen ze ter hoogte van Nijtap werden aangereden door een bestelwagen, bestuurd door de 39-jarige J. M. uit Winsum. De heer De G, fluitist bij het Frysk Orkest, werd met een gebroken enkel en gekneusde ribben opgenomen in het Drachtster ziekenhuis. Ook de twaalfjarige dochter A moest worden opgenomen met kneuzingen en fracturen. De zoon kon pas worden geholpen nadat de rampenwagen eraan te pas was gekomen. M, die volgens de politie had gedronken, kwam met de schrik vrij. De man, onderweg naar Emmen, reed op het moment van het ongeluk op de linkerweghelft. Eerst veroorzaakte hij een aanrijding met een auto, bestuurd door de 22-jarige S de V uit Kootstertille. Zij en haar twee inzittende zusjes werden niet ernstig gewond. Daarna botste M. op de auto van de De G.

JOYRIDER RIJDT VROUW DOOD

1985 Joyrider rijdt vrouw dood You TubeOp 17 januari 1985 was een 13-jarige Haarlemse scholier in Beverwijk met een onbeheerde streekbus er vandoor gegaan. Na een rit van tien tot twaalf kilometer verloor hij in het centrum van Haarlem de macht over het stuur. Hij reed vervolgens een vrouw uit Bloemendaal aan, die op slag werd gedood. De bus kwam ten slotte tegen een lantaarnpaal tot stilstand. De onbeheerde bus stond geparkeerd op het busstation voor het NS-station in Beverwijk. Er zaten geen passagiers in. Onduidelijk is nog hoe het de jongen is gelukt in de bus te komen en ermee weg te rijden. De bus is voorzien van een automatische versnelling. De joyrider had volgens de politie tijdens zijn rit, die via de Velsertunnel en een stuk snelweg naar het centrum van Haarlem voerde, een fiks aantal auto’s beschadigd. Ook straatmeubilair, als lantarenpalen en verkeerszuilen, moest het ontgelden.

VIADUCT STORT IN 

Op 22 april 1987 stortte een viaduct in de buurt van het Limburgse plaatsje Echt. De oor zaak was een Duitse vrachtwagencombinatie die met een lading staal op weg was naar Eindhoven. Door eenklapband verloor de chauffeur de macht over het stuur en botste via de vangrail tegen de twee pijlers midden onder het viaduct. De vrachtwagen vloog direct in brand. En de chauffeur kwam om het leven.De uit de wagen geslingerde lading trof twee personenauto’s. Persoonlijke ongevallen hebben zich daarbij verder niet voorgedaan.Het viaduct raakte geknikt en hing in het midden op de vangrail. Na het ongeluk bestond volgens de politie ook nog gevaar voor instorting. Rijkswaterstaat zou daarom proberen om het viaduct, dat de rijbanen in beide richtingen versperde, in de loop van vandaag weg te halen. Tot die operatie werdt voltooid, werd het  verkeer internationaal omgeleid. Alle verkeer vanuit Eindhoven werd bij de afslag Grathèm via het Belgische Maaseik naar het Noordlimburgse Roosteren gestuurd. Met de Belgische autoriteiten werd de afspraak gemaakt dat het verkeer ongehinderd de grens mocht passeren. Het verkeer uit de andere richting wordt via Echt omgeleid.

VROUW UIT LANGELILLE ZWAARGEWOND

24-maart-1987-vrouw-langelille-zwaargewond-you-tubeOp 24 maart 1987 raakte een 24-jarige automobiliste uit Langelille omstreeks twintig voor elf zwaar gewond bij een verkeersongeval tussen Grouw en Akkrum. Zij haalde een andere auto in en kwam toen frontaal in botsing met een vrachtwagen met oplegger. De vrouw werd naar het ziekenhuis de Tjongerschans in Heerenveen vervoerd. Daar bleek geen levensgevaar aanwezig te zijn. De vrachtwagenbestuurder probeerde een aanrijding nog te vermijden. De Renault 5 van de vrouw werd helemaal vernield en de vrachtauto werd zo zwaar beschadigd, dat hij niet verder kon rijden. De vrouw haalde in, terwijl ze achter een bestelwagen aanreed, die eveneens aan een inhaalmanoeuvre bezig was. De bestelwagen kon nog invoegen, de bestuurster van de Renault 5 niet. De politie in Grouw vroeg de bestuurder van de bestelauto zich nog te melden, omdat zijn getuigenis van belang kon zijn voor het vaststellen van de schuldvraag.

MOTORRIJDSTER OMGEKOMEN BIJ BOTSING

Motorrijdster omgekomen bij aanrijding 9 september 1987 You TubeOp 9 september 1987 was er om half zeven ’s morgens een frontale botsing tussen een vrachtauto van de firma Borgesius uit Stadskanaal en een motor hierbij kwam de  24-jarige Leeuwarder motorrijdster om het leven. Haar passagiere, de 30-jarige Hanneke N, die eveneens uit Leeuwarden afkomstig was, werd met twee gecompliceerde onderbeen fracturen, een hersenschudding en gezichtswonden naar het MCL in Leeuwarden gebracht. Volgens de politie verkeerde ze niet in levensgevaar. Het ongeluk gebeurde ter hoogte van Wartena op de weg van Leeuwarden naar Drachten. Tussen de Langdeelsbrug en de Fonejachtbrug haalde de bij het ongeluk betrokken vrachtauto een andere vrachtwagen in de richting van Leeuwarden in. De motor reed in tegenovergestelde richting en botste frontaal op de inhalende auto. De vrachtauto kantelde, waardoor de weg tot rond acht uur moest worden afgesloten.

KETTINGBOTSING 9 DODEN

Kettingbotsing Bordeaux-Parijs 31-12-1987 You TubeOp 31 december 1987 ontstond er op de snelweg Bordeaux-Parijs op oudejaarsavond een  kettingbotsing op de snelweg Bordeaux-Parijs het kostte negen mensen het leven gekost. Er vielen 18 gewonden. Een aantal van hen verkeerde nog in levensgevaar.De kettingbotsing werd veroorzaakt door dikke rookwolken van een ander voertuig op de andere weghelft die in de brand geraakt was. Een automobilist remde krachtig toen hij het rookgordijn binnenreed. Tien achterop komende voertuigen reden vervolgens op elkaar in. De meeste voertuigen vlogen vervolgens in brand.

GROTE RAVAGE SUSTERDERWEG

Grote ravage Susterderweg You TubeOp 10 januari 1988 bij een frontale botsing op de Susterderweg, op de grens tussen Sittard en Nieuwstadt, waren kort na 11 uur vier personen gewond geraakt. Daarvan waren er enkele zeer ernstig aan toe. Eén slachtoffer de 77-jarige mevrouw M. M uit Susteren moest door de brandweer uit de auto bevrijd worden, ze bezweek die avond in het ziekenhuis aan haar verwondingen. De zoon van het slachtoffer, was er ook zeer ernstig aan toe. Het ongeluk gebeurde omstreeks elf uur op de Sittarderweg in Sittard. Het slachtoffer zat in de auto van haar zoon P. van H. (52) uit Sittard, die op weg was naar Nieuwstadt. Ter hoogte van de gemeentegrens met Susteren werd hun auto een bruine Toyota, frontaal aangereden door een tegenligger. De auto werd bestuurd door de 19-jarige M.Z. uit Sittard, die samen met haar zus naar huis reed. Door nog onbekende oorzaak raakte zij met haar auto, een grijze Mazda RX 7, op de linker weghelft. De twee auto’s die bij de botsing betrokken waren, raakten total loss. De gemeentepolitie van Sittard en Bom sloot de weg aan beide kanten voor alle verkeer af. De technische verkeersgroep van de Rijkspolitie Limburg stelde ter plaatse een onderzoek in.

MAN KOMT OM IN BRANDENDE AUTO

Man komt om in brandende auto 12 januari 1988 You TubeOp 12 januari 1988 kwam De 36-jarige J. S uit Zuidwolde om het leven bij een ongeluk op Rijksweg ‘A 28 bij Hoogeveen. De man zat bekneld en kon hierdoor niet uit zijn brandende auto komen, nadat hij vermoedelijk door een verkeerde invoegmanoeuvre in botsing kwam met een vrachtauto, bestuurd door M.V. (24) uit Nieuwegein. Nadat beide voertuigen op hun kant waren geraakt, en een flink eind over de weg schoven, vloog de auto van J.S. in brand. J.B. uit Geesbrug, die naast het slachtoffer zat, raakte licht gewond. Als gevolg van het verkeersongeluk ontstond een grote ravage op de weg. Het verkeer werd enkele uren omgeleid via het centrum van Hoogeveen, waarbij zich flinke opstoppingen voordeden. Met kranen werd geprobeerd de weg vrij te maken na het verkeersongeval.

RAVAGE NA BOTSING OP A7 BIJ TIJNJE

Ravage botsing Tijnje 13 januari 1988 You TubeOp 13 januari 1988 op de A7, de autosnelweg tussen Drachten en Heerenveen, net voorbij de afslag Tijnje, ontstond een grote ravage na een botsing waarbij twee auto’s en een vrachtauto betrokken waren. Op voor de politie nog onverklaarbare wijze botste B.H. V uit Wolvega met zijn Toyota achterop de vrachtwagen van J. S uit Ezinge. B.H. V verloor daardoor de macht over het stuur, begon te slingeren en raakte opnieuw de vrachtauto. Zijn auto ramde daarna de linkervangrail, sloeg over de kop en kwam tot stilstand op de linkerweghelft. K. H uit Buitenpost kon de Toyota toen niet meer ontwijken. Zijn wagen werd bij de botsing zwaar beschadigd. De auto van B.H. V was rijp voor de sloop.

VRACHTWAGEN GEKANTELD

Vrachtwagen gekanteld 14 januari 1988Op 14 januari 1988 doordat de lading in de bocht van de Zwettestraat in Leeuwarden begon te schuiven, kantelde een vrachtwagen van de firma Oldenburg uit de Friese hoofdstad Leeuwarden. Het in een container opgeslagen oud ijzer kwam op de rijbaan terecht. Er ontstond een ravage. De bestuurder van de wagen, een veertigjarige Leeuwarder, raakte met zijn voertuig op de Hennesbrug al een lichtmast. Doordat de vrachtwagen verkeerd en te zwaar was beladen, hield hij even later het voertuig in de scherpe bocht niet meer in bedwang. Er waren vele omstanders die de ravage met eigen ogen wouden zien. Foto 1

GASFLESSEN IN DE BERM

Gasflessen in de berm 15 januari 1988 You TubeOp 15 januari 1988 was een vrachtwagen met 256 gasflessen er van de weg afgegleden en gekanteld. Negen flessen met explosieve inhoud raakten daarbij lek. De brandweer van Hoogezand-Sappemeer, geassisteerd door de bedrijfsbrandweer van Avebe en, de Regionale Brandweer Centraal Groningen, zag kans de lekke afsluiters te dichten. De politie had inmiddels de plaats van het ongeval op de Avebeweg afgezet. In de loop van de ochtend werden de gasflessen overgeladen op een andere vrachtwagen. De chauffeur hield aan het ongeval, een pijnlijke schouder over.

TAND TERUGGEZET IN MOND JONGEN

Jongen verloor tand 21 januari 1988 You TubeOp 21 januari 1988 verloor Wolter M (8) uit de Friese hoofdstad Leeuwarden bij een aanrijding met een auto in de Leeuwerikstraat één van zijn tanden. Het kind werd opgenomen in het MCL-zuid. Daar liet men weten, dat wanneer de tand met wortel binnen korte tijd zou worden gevonden, zou worden geprobeerd de tand weer terug te zetten. De politie waaronder Hoofdagent Eldor J ondernam een speuractie, geholpen door burgers. En met succes, want de tand werd gevonden. De kaakchirurg, die de tand terugzette in de Kaak van Wolter, noemde de prognose ‘redelijk’, omdat binnen het uur tot opereren kon worden overgegaan.

GRONINGSE BUS IN RAVIJN

Rapide Tours 23-01-1988 You TubeOp 23 januari 1988 raakten drie inzittenden van een touringcar van Rapide Tours uit Tinaarloo licht gewond, toen de bus waarin zij zaten in een 200 meter diep ravijn stortte. De drie maakten deel uit van een gezelschap van 54 personen die een wintersportvakantie hadden geboekt bij de Studenten Reis Club in Groningen. Vijf passagiers kwamen uit Groningen, de rest uit andere delen van het land. Het is niet bekend of onder de gewonde passagiers Groninger studenten zaten. De bus reed bergopwaarts tussen Val d’ Illiez en Crosets’ in zuidoost Zwitserland en moest stoppen voor een vrachtwagen die de weg blokkeerde. De beide chauffeurs van de bus wilden sneeuwkettingen aanleggen en vroegen alle passagiers uit te stappen. Bij het aanleggen van de kettingen gleed de bus plotseling achteruit, sleepte een lege personenauto mee en stortte in het ravijn. Toen pas bleek dat er drie passagiers in de bus achter waren gebleven.  De inzittenden maken hun vakantie af. De bus, een- vrijwel nieuwe dubbeldekker, ligt nog in het ravijn. Directeur Kuiper, van Rapide Tours ging naar de plaats van het ongeluk gereisd om poolshoogte te nemen. De verwondingen van het drietal vallen volgens een woordvoerder van de Studenten Reis Club mee. Twee hadden inmiddels het ziekenhuis verlaten, de derde lag nog in het ziekenhuis van Val d’ Illiez met een ruggewervelfractuur. Toen de gestrande reizigers de de op de berghelling achtergebleven bagage mochten ophalen, deden enkelen een greep in de soms opengeklapte koffers van hun medepassagiers, ook raakte één van de beide buschauffeurs zijn paspoort, een uniformjasje en geld kwijt aldus directeur Kuipers van het touringcarbedrijf. De meeste spullen kwamen pas weer boven water nadat een hoteleigenaar had gedreigd iedereen op straat te zetten. Kuipers zegt geschrokken te zijn van ‘de verschrikkelijke mentaliteit van de studenten. De Zwitsers lieten zich volgens hem echter ook niet onbetuigd. Zij sloopten speakers en een geluidsinstallatie uit de bus. Foto 1

ZWAARGEWONDE BIJ SLIPPARTIJ TIETJERK

Zwaargewonde bij slippartij Tietjerk You TubeOp 23 januari 1988 liep de 26-jarige F. T uit Leeuwarden ernstige verwondingen op, toen hij met zijn auto van de weg raakte en tegen een boom botste. Het ongeluk gebeurde op de Groningerstraatweg tussen Tietierk en de ingang van de Kleine Wielen. De auto van de Leeuwarder werd totaal vernield en de hulpverleners van de Leeuwarder brandweer hadden geruime tijd nodig om de man uit het wrak te halen. Een van de oorzaken van het ongeluk was plaatselijke gladheid door opvriezing. Volgens de politie hebben getuigen echter ook verklaard, dat de man met grote snelheid reed en dat hij na een inhaalmanoeuvre een auto rechts wilde inhalen over de vluchtstrook. Bij die handeling raakte zijn wagen in een slip.

DODE BIJ FRONTALE BOTSING WÂLDWEI

Dode Frontale Botsing Wâldwei 26 januari 1988 You TubeOp 26 januari 1988 was de negentienjarige J de R. uit Drachten op slag dood bij een frontale botsing om twintig over vier met een vrachtwagencombinatie op de Waldwei (Leeuwarden-Drachten) onder Wartena. De 48-jarige J.H.K. uit Stiens, die achterop de wagen van het slachtoffer reed, liep een gebroken enkel en diverse kneuzingen op. De vrachtwagenchauffeur, de 6-jarige T.W. uit Harlingen, kwam met de schrik vrij. Het ongeval gebeurde doordat het slachtoffer op de linkerweghelft terechtkwam. Uit tegenovergestelde richting naderde de vrachtwagencombinatie. De bestuurder probeerde nog met lichten geluidssignalen te waarschuwen, maar kon de auto niet ontwijken. Door de klap van de aanrijding belandde de vrachtauto in de sloot. Tot kwart over één in de avond was de brandweer bezig om de weg weer vrij te malcen. Het verkeer werd tot die tijd omgeleid via Warga en Garijp.

BUSRAMP ZUIDAFRIKA

Busramp Zuidafrika Mosselbaai 29 januari 1988Op 29 januari 1988 vond er een busramp plaats bij het Zuidafrikaanse plaatsje Mosselbaai. De bus vol met donkere politieagenten op weg om een gymnastiek oefening te geven stortte van een berg, daarbij kwamen 13 politiemannen om het leven  en 71 raakten gewond. Vijf van de gewonden waren nog in kritieke toestand .De crash vond plaats rond het middaguur in Robinson Pass tussen de steden van Oudtshoorn en Mosselbaai in het zuiden van West-Kaap. Sommige van de mannen zaten enkele uren gevangen in het wrak voordat reddingswerkers hen konden bevrijden. De politiemannen, allen gestationeerd op de Hammanskraal politieacademie, waren op weg naar Mossel Baai om daar gymnastiek routines uit te voeren bij de opening van een festival ter herdenking van de 500ste verjaardag van de landing in Zuid-Afrika door de Portugese ontdekkingsreiziger Bartolomeu Dias, de eerste Europeaan die Kaap de Goede Hoop rondde. Een andere bus vol artiesten uit Hammanskraal was ook op weg naar het festival, maar de gymnastiek tentoonstelling werd afgelast vanwege deze crash. De door het staat gerunde South African Broadcasting Corporation zei dat het ongeval het gevolg kon zijn van falende remmen. En dat nader onderzoek zou worden uitgevoerd.

AUTO IN HAGELBUI TE WATER

12-februari-1988-auto-in-boterdiep-you-tubeOp 12 februari 1988 kwamen vier mensen om het leven door een auto ongeluk tussen het Noord Groningse Middelstum en Kantens. Het was het echtpaar B (84 en 81 jaar) uit Loppersum en het echtpaar B (70) uit Apeldoorn. Hun auto slipte, als gevolg van een fikse hagelbui waardoor ze door de gladheid uit een flauwe bocht het Boterdiep in gleden. Omstanders probeerden, te vergeefs de inzittenden te redden,en er waren automobilisten die de politie probeerden te waarschuwen. Er werd nog wel een vrouw uit de auto gehaald, maar voor haar kwam de hulp helaas ook te laat. De brandweer van Middelstum takelde de auto met de slachtoffers uit het kanaal.

PRINS BELANDT IN SLOOT

1988 Prins in sloot You TubeOp 21 mei 1988 raakte Prins Willem Alexander door een verkeerde inhaalmanoeuvre en een te hoge snelheid in Leiden met zijn auto te water. De prins bleef ongedeerd. Zijn auto (een Ford Sierra met vierwielaandrijving, waarde 80.000 gulden) raakte total-loss. De prins klom zelf uit zijn auto en meldde zich bij een nabij gelegen ambulancepost. Prins Willem-Alexander heeft ten minste 65 kilometer per uur gereden toen hij met zijn auto van de weg raakte en in een sloot belandde. Dat maakte de politie bekend, na een verhoor van de kroonprins. Op de weg waar het ongeluk gebeurde, geldt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, aldus een woordvoerder van de Leidse politie. Volgens de politie was Willem Alexander bezig een auto in te halen toen hij werd geconfronteerd met een verkeersbord waarmee wordt aangegeven dat inhalen daar verboden is. „Hij kon toen kiezen. Of snelheid verminderen en achter de auto die hij aan het inhalen was weer invoegen of trachten de auto alsnog in te halen door harder te gaan rijden”, aldus de politie. „Hij koos voor het laatste”.„De prins werd daarop geconfronteerd met een wegversmalling en moest snel naar rechts. Hij raakte daarbij met zijn rechtervoorwiel de berm en verloor de macht over het stuur en reed het water in”, aldus de politie-woordvoerder. Wegens overtreding van Artikel 25 van de Wegenverkeerswet kreeg hij een boete van 300 gulden. Foto 1 , Foto 2 , Foto 3

BUSRAMP PORTO

Busramp Porto 1988 You TubeOp 1 augustus 1988 raakte een overvolle bus in het Noorden van Portugal de vangrail, vloog daar overheen, en raakte over de kop. 10 mensen kwamen bij het  ongeluk om het leven en 30 mensen raakten gewond. In de bus zaten ongeveer 50 mensen ,en volgens een passagier bleek de bus veel te snel rijden. Sommige van de gewonden werden door de ramen van de bus gegooid, terwijl anderen gevangen zaten in het wrak op de snelweg, ongeveer negen mijl buiten Porto. De meeste passagiers waren bouwvakkers , van wie sommigen in het gangpad van de bus stonden, toen het ongeval plaats vond. De bus was op reis naar een bouwwerf in Sao Joao de Madeira.

AUTO MAAKT KOPROL

Auto maakt koprol Lückerheidekliniek You TubeOp 31 december 1988 was een inwoner van Kerkrade ’s middags op wel onfortuinlijke wijze de provinciale weg SW-26 bij de Lückerheidekliniek afgereden. Hij verloor de macht over het stuur, raakte daarna een lichtmast en sloeg in de berm over de kop. De man kwam met de schrik vrij, zijn wagen was wel zwaar beschadigd en kon als total loss worden beschouwd. De brandweer van Kerkrade kreeg toen het ongeluk gebeurde te horen, dat er iemand bekneld was geraakt in het voertuig. Er werd daarom direct een brandweerwagen naartoe gestuurd, maar dit bleek later toch overbodig te zijn.

VOETGANGER TWEEMAAL GESCHEPT

Voetganger Tweemaal Geschept Aken You TubeOp 2 januari 1989 raakte een 21-jarige voetganger in Stolberg bij Aken levensgevaarlijk gewond, toen hij tot twee keer toe geschept werd door een auto. Volgens de politie had een taxichauffeur de gewonde man op de weg zien liggen en direct alarm gegeven. Op het moment dat hij dat deed, werd de gewonde door een 44-jarige automobilist geschept en nog eens 100 meter meegesleept. Het gevolg waren levensgevaarlijke verwondingen aan het hoofd, diverse fracturen en groot bloedverlies. De politie vermoedt dat de 21-jarige man ook de eerste verwondingen heeft opgelopen, doordat hij door een auto geschept werd.

VRACHTWAGEN RAAKT MELK KWIJT

Vrachtwagen raakt koffiemelk kwijt 1988 You TubeOp 3 januari 1989 was het verkeer op de De Leeuwarder Aldlansdyk  ruim anderhalf uur afgesloten geweest voor autoverkeer, nadat een vrachtwagen van de CCFriesland 6000 liter ingeblikte koffiemelk was kwijtgeraakt. De vrachtwagen, bestuurd door een 42-jarige Leeuwarder, naderde tegen drie uur het Drachtsterplein, toen door onbekende oorzaak ineens de linker achterwielen blokkeerden. Ettelijke dozen raakten daardoor aan het schuiven en kwamen op het wegdek terecht. De gemeentepolitie zorgde voor afzetting van de weg en omleiding van het verkeer, terwijl de brandweer het wegdek schoon spoot. Na overleg met de CCFriesland werd besloten dat de talrijke toeschouwers zich over de heel gebleven blikjes mochten ontfermen. Om half vijf was de Aldlansdyk weer berijdbaar.

VRACHTWAGEN RIJDT HUIS BINNEN

Lkw Unfall Pfullingen 1989 You TubeOp 3 januari 1989 reed een bestuurder van een vrachtwagen van transportbedrijf Lechner veel te hard door Pfullingen, een plaats in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg, gelegen in het Landkreis Reutlingen ongeveer vijfenveertig kilometer ten zuiden van Stuttgart. Hij reed hierdoor op een huis in en zijn vrachtwagen sloeg om. De chauffeur en bijrijder werden slechts licht gewond. Ook raakten de mensen in het huis niet gewond. Er kwamen vele mensen kijken naar dit bizarre ongeluk .De schade van het ongeluk werd geschat op ten minste honderdduizend mark.

AUTO SCHUIFT TREKKER IN VAART

Auto schuift trekker in vaart 4 januari 1989 You TubeOp 4 januari 1989 bij een aanrijding op de Tjalling Harkeswei bij Wijnjewoude heeft een automobilist een trekker in de vaart geduwd. De bestuurder, de 63-jarige H. H uit Wijnjewoude, raakte een gedeeltelijk op de weg staande landbouwwagen en verloor de macht over het stuur. Daarna botste hij bovenop de verderop geparkeerd staande trekker, die in de vaart geschoven werd. H.H kon ongedeerd uitstappen, zijn auto was zwaar beschadigd evenals de trekker. Volgens de politie heeft de automobilist op de smalle rijbaan de wegbreedte verkeerd ingeschat. H.H hield zelf vol dat de wagen onverlicht was. Dat zou zo meent adjudant Van der Sluis van de politie aanleiding kunnen zijn voor een nader onderzoek naar de toedracht van het ongeval. „Als de landbouwwagen onverlicht was en voor een groot deel op de weg stond dan heeft de eigenaar eveneens een fout gemaakt.”

LEEUWARDER OMGEKOMEN BOTSING STIENS

Leeuwarder Omogekomen botsing stiens 1989 You TubeOp 4 januari 1989 was de 67-jarige D F uit Leeuwarden omstreeks half zes om het leven gekomen bij een verkeersongeluk op de Stienser Hegedyk tussen Stiens en Vrouwenparochie. Zijn 61-jarige vrouw werd in het MCL-Zuid in Leeuwarden opgenomen. Een bij het ongeluk betrokken 36-jarige autobestuurster uit Stiens werd ook naar het ziekenhuis vervoerd. Zij kon echter na behandeling naar huis. Het tienjarig zoontje dat bij haar in de auto zat kwam met de schrik vrij. Het ongeluk gebeurde toen de Leeuwarder een vrachtwagen inhaalde, terwijl van de andere kant de auto van de vrouw uit Stiens naderde. Er volgde een frontale botsing, waarbij de man op slag werd gedood en de beide auto’s geheel zijn vernield. De manschappen van de rampenwagen moesten er aan te pas komen om de Leeuwarder uit zijn gehavende auto te halen.

MET GESTOLEN VLEES DE SLOOT IN

Met gestolen vlees de sloot in 1989 You TubeOp 6 januari 1989 had de persoon of personen die in Assen bij het bedrijf Coveco een ‘gevulde’ vleesauto stalen, niet lang plezier gehad van deze daad. Amper anderhalf uur na de diefstal zag een passant tussen Gasteren en Anderen (gemeente Anloo) een merkwaardig tafereel: een vleesauto in de berm en de helft van de lading vlees op de straat. De politie nam aan dat de daders geprobeerd hebben de vrachtauto weer op de weg te krijgen door de lading minder zwaar te maken, maar ze zijn niet in hun opzet geslaagd. De politie zegt dat de wagen gevuld was met vlees ter waarde van zo’n veertigduizend gulden. Er was nog geen spoor van de daders, aldus een politiewoordvoerder.

TAXI RAMT POMP TANKSTATION

Taxi ramt pompstation 1989 You TubeOp 8 januari 1989 vermoedelijk door het rijden met te hoge snelheid, vloog in Hilversum een taxi zonder passagiers uit de bocht, waarna hij tot stilstand kwam tegen een pomp van een benzine tankstation. Het ongeluk gebeurde omstreeks 04.30 uur. Er vielen geen gewonden bij het ongeluk. In verband met ontploffingsgevaar vanwege het pompstation, rukte de brandweer uit met groot materieel. Door de uitgebreide veiligheidsmaatregelen duurde net ruim anderhalf uur voor de omgeving van het station weer kon worden vrijgegeven voor verkeer.

VAN SCHRIK TE WATER

Van schrik te water 11 januari 1989 You TubeOp 11 januari 1989 raakte Mensportinstructeur W.J. B in zijn woonplaats Wezuperbrug met paard en een tweewielige wagen te water. De koetsier reed over de brug over het Oranjekanaal, toen het dier in een schrikreactie plotseling probeerde te keren. Koetsier, paard en wagen kieperden over de brugleuning het kanaal in, W.J. B  zei na afloop dat het avontuur in zijn ogen niet geheel zonder gevaar was. “Als het paard je in het water in paniek klem zet, ga je er aan.” Zover kwam het niet. De koetsier kwam met de schrik vrij en hield in afwachting van hulp de kop van het paard boven water. Even later sneed hij het tuig door om het dier te bevrijden. Met hulp van de brandweer van Zweeloo kwam het dier uiteindelijk op het droge.

ZWEMPARTIJ NA LUCHTSPRONG HEERENVEEN

Zwempartij na Luchtsprong You TubeOp 14 januari 1989 was de 43 jarige automobilist M.N. uit Leeuwarden op de rotonde bij Heerenveen met zijn auto over een vijf meter brede sloot ‘gesprongen.’ Hij belandde ondersteboven maar ongedeerd op het eilandje in het midden van de rotonde. De man die, vermoedelijk overmand door slaap of beneveld door de drank, het verkeersplein voor een rechte weg aanzag, wachtte op het eilandje als een soort moderne Robinson Crusoë tevergeefs op de komst van de politie. Noodgedwongen moest hij wadend door de sloot weer naar de bewoonde wereld. Van de politie kreeg de Leeuwarder een droog overhemd, laarzen, een overall en een rijverbod. Zijn auto was totaal vernield. Een woordvoerder van de politie spreekt van een ‘kunstig stukje’, waarbij wonder boven wonder geen gewonden zijn gevallen.

BOTSING IN MISTBANK

Botsing in Mistbank 19 januari 1989 You TubeOp 19 januari 1989 waren omstreeks 17:30 twee autobestuurders en drie kinderen gewond geraakt. Het ontstond toen automobiliste D. van de W.-F. (32) uit Assen ter hoogte van Weerwille (gemeente Ruinerwold) tijdens een inhaalmanoeuvre in een mistbank frontaal op tegenligger W.H. van de W. (70) uit Meppel botste. Beide bestuurders raakten bekneld in hun wagens en moesten door de brandweer worden bevrijd. Ze werden zwaar gewond overgebracht naar het ziekenhuis in Zwolle. Drie kinderen van mevrouw Van de W. werden gewond naar het ziekenhuis in Meppel vervoerd. De twee auto’s werden totaal vernield. Er ontstond een grote ravage. De weg was tot zeven uur gestremd. De brandweer had grote moeite het 70-jarige slachtoffer uit zijn benarde positie te bevrijden.

HELPERS GEWOND BIJ TWEEDE ONGEVAL

Helpers gewond bij tweede ongeval 19 januari 1989 You TubeOp 19 januari 1989 raakte een man en een vrouw uit Hitzum gewond. Ze waren net behulpzaam geweest toen een automobilist met zijn auto in de sloot was gegleden. Beide ongelukken geheurden in de lange bocht van de Franekerweg tussen Franeker en Hitzum, die spekglad was door opvriezing. Beide slachtoffers werden naar het ziekenhuis Oranjeoord te Harlingen gebracht. De toestand van een van hen, de 73-jarige P.V, was zorgwekkend. Tegen negen uur raakte de 23-jarige H.E. uit Spannum met zijn Toyota in een slip toen hij in de richting Hitzum reed. Hij kwam met de auto in de sloot terecht. De bewoonster van het huis bij de bocht kwam de man te hulp samen met de 73-jarige man uit Hitzum, die met zijn auto langs reed. In de berm stonden ze te praten met de Spannumer, die alleen een nat pak had opgelopen. Op dat moment naderde uit de lichting Franeker een BMW, bestuurd door de 40-jarige mevrouw B.P uit Franeker, die op de zelfde plaats slipte. De auto schepte de twee hulpverleners. Zij kwamen met de BMW in de sloot terecht.

MAN GEDOOD BIJ ONGEVAL HEERENVEEN

Man gedood ongeval Heerenveen 24 januari 1989 You TubeOp 24 januari 1989 kwam de 49-jarige L. M uit Wolvega omstreeks half een om het leven bij een verkeersongeval op Rijksweg 32, op de brug over de Tjonger onder Heerenveen-Zuid. L. M reed in de richting van Wolvega en haalde met hoge snelheid een file in, die optrok vanaf de verkeerslichten. Hij kon, aldus getuigenverklaringen, de voorste wagen net niet inhalen. De tweede wagen in de file liet al ruimte vrij om in te voegen. Door de hoge snelheid slaagde L. M daar evenwel niet in, zodat hij gedwongen was de voorste auto toch te passeren. Daarbij botste hij frontaal op een hem tegemoet komende vrachtwagen, bestuurd door een 27-jarige man uit Tjerkgaast. L. M werd op slag gedood. Het slachtoffer was getrouwd en had drie kinderen. Hij werkte bij Lasaulec in Heerenveen. Hij was op weg naar huis toen het ongeval gebeurde.

HOND WACHT TEVERGEEFS OP BAAS

30 januari 1989 Hond wacht tevergeefs op baas You TubeOp 30 januari 1989 wachtte de hond van de 77-jarige B. S uit Diever tevergeefs op zijn baas. De bejaarde man verongelukte in het Drentse Geeuwenbrug. De hond hield de wacht bij de klompen van zijn baas, die als stille getuigen op de kant van het kanaal waren achter gebleven. Volgens de Rijkspolitie was het slachtoffer vermoedelijk onwel geworden toen hij met zijn tractor met aanhanger over een brug reed. De combinatie belandde in de Drentsche Hoofdvaart. Omwonenden hadden het slachtoffer uit het water gehaald. Eerste hulp mocht niet meer baten. Foto 1

CHAOS NA OMVALLEN HEISTELLING

1989 Chaos na omvallen Heistelling You TubeOp 20 februari 1989 ontsnapten tenminste twee automobilisten op de rijksweg A 16 (Rotterdam-Dordrecht) op wonderbaarlijke wijze aan de dood. De twee raakten met hun auto’s ingeklemd tussen een heistelling en een acht ton zware betonnen heipaal, die door onbekende oorzaak dwars over de westelijke rijbaan waren gevallen. Slechts één automobilist raakte licht gewond.Het ongeluk gebeurde ’s morgens om kwart voor acht ter hoogte van het viaduct over de s-Gravenweg. Daar werd op dat moment een nieuw viaduct gebouwd dat nodig was voor de verbreding van de A 16 en de tweede Van Brienenoordbrug. Volgens de machinist van de heistelling waren er geen bijzonderheden toen hij de betonnen paal in de heistelling manoeuvreerde. Nadat de stelling was gevallen durfde de machinist van angst niet te gaan kijken welke schade op de rijksweg was aangericht.De stelling en de heipaal vielen uit elkaar over de weg en raakten de vangrail in de middenberm. Op het moment van het ongeluk rustte het heiblok nog op de grond.Door de stremming ontstond op de snelwegen rond Rotterdam een enorme chaos. Op de A 16 voor de Van Brienenoordbrug stond het verkeer tot ver voor het Terbregseplein (knooppunt met de A 20) vast. De dagelijkse file voor de brug vanuit de richting Dordrecht stond tot aan Zwijndrecht. In verband met de stremming op de A 16, die tot ongeveer half elf duurde, werd het verkeer omgeleid via Beneluxtunnel

DODE BIJ BOTSING PEIZERMADE

18 juli 1989 frontale aanrijding Peizermade You TubeOp 18 juli 1989 kwam bij een frontale aanrijding op de weg van Peize naar Groningen, ter hoogte van Peizermade, de 54-jarige R. M uit Roden om het leven. De man reed met zijn vrouw richting Groningen en botste frontaal op de auto van L.W.K. (23) uit Peize. Hoe een van beide wagens op de linker weghelft kwam, was volgens de politie nog niet duidelijk. Mevrouw M en K. raakten gewond en werden opgenomen in het Academisch Ziekenhuis in Groningen. De twee auto’s werden totaal vernield. Het verkeer ondervond in de ochtendspits op de drukke weg een klein uur oponthoud.

ALTON BUS CRASH

21 september 1989 Alton Bus Crash You TubeOp 21 september 1989 kwamen in de Amerikaanse staat Texas  21 scholieren om het leven bij een ongeluk met een bus die hen naar school bracht. De bus werd van achteren aangereden door een vrachtwagen en belande naast de weg in een grindput met 3,5 meter diep water. De bus, die op weg was naar het aan de Mexicaanse grens gelegen stadje Mission, verdween vrijwel geheel onder water. Volgens een gemeentewoordvoerder vonden 21 kinderen tussen de 12 en 18 jaar bij het ongeluk de dood, terwijl 65 anderen gewond raakten. Voorbijgangers schoten te hulp en doken in het water om de scholieren uit hun benarde positie te halen. Politie en kikvorsmannen namen later het reddingswerk over.

NEDERLANDS BAND OMGEKOMEN IN BELGIË

14 oktober 1989 Nederlande Band Omgekomen You TubeOp 14 oktober 1989 kwamen bij een ongeluk op de snelweg Luik-Antwerpen zes Nederlanders om het leven. De zes vormden een bandje, vermoedelijk een Surinaamse rap-groep, dat had opgetreden in het Belgische plaatsje Westerloo bij Geel. Volgens een woordvoerder van de politie in Krimpen aan den IJssel stond vast dat de bestuurder van de auto de macht over het stuur heeft verloren, omdat met een te hoge snelheid over een glad wegdek werd gereden. De auto ramde een verkeersbord en vloog in brand. De slachtoffers, waren in de leeftijd variërend tussen 17 en 24 jaar. Een team van het rampen-identificatieteam van de rijkspolitie is maandagochtend naar België vertrokken om de stoffelijke overschotten op te halen. Volgens gegevens van de politie komen drie van de slachtoffers (drie mannen en drie vrouwen) uit Rotterdam. De overigen komen uit Krimpen aan den IJssel, Amsterdam en Lelystad.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s